עשרות פצועים: רבבות שבו להפגין ברחבי אלג'יריה נגד הנשיא ולמען צדק חברתי

עשרות אלפים הפגינו הלילה (שבת) באלג'יר, בירת אלג'יריה, נגד כוונתו של הנשיא המכהן, עבד אלעזיז בוטפליקה, לרוץ לכהונה נוספת, חמישית במספר. זאת לאחר שחלה לפני יותר מחמש שנים ומאז לא נפקד בפני אזרחיו. יותר מ-60 בני אדם נפצעו בהפגנות בבירה. מארגני המחאה אמרו שהפגנות דומות נערכו בערים נוספות, וכי מאות אלפים השתתפו בהן. כך מסר הבוקר (שבת) העיתון "אלווטאן", הרואה אור בעיר אלג'יר.

זהו סוף השבוע השני שבו יוצאים המונים לרחובות כדי למחות נגד הנשיא ולמען צדק חברתי. מפגינים יידו אל עבר השוטרים חפצים שונים, בהם אבנים ואף רימוני גז מדמיע שאלה ירו לפיזורם. בכמה מקרים היכו מפגינים שוטרים באמצעות אלות, דיווח העיתון. במהלך השבוע אלפי סטודנטיות וסטודנטים הפגינו בסמוך למוסדות להשכלה הגבוהה בערים רבות.

2019-03-02_174716

סטודנטיות וסטודנטים מפגינים נגד בוטפליקה, השבוע באלג'יר (צילום: אל ווטאן)

בריאותו הרופפת של בוטפליקה, המאושפז כעת בשוויץ, הובילה לחודשים של חוסר ודאות לגבי התמודדו לכהונה נוספת לתפקיד הנשיא, שבו הוא מחזיק מאז 1999. בחירתו מחדש תדחה את מאבק הירושה בין האליטה הפוליטית, הצבאית והעסקים, שצפויה להיות סוערת, ותוביל ליציבות לטווח הקצר. מפלגות שמאל, איגודי עובדים ותנועות חברתית כבר הביעו התנגדות לבחירתו מחדש של בוטפליקה, ואף קראו להחרים את הרשימות.

בסוכנות הידיעות הרשמית במדינה הצפון אפריקנית דווח כי הוא רוצה לשנות את החוקה אם ייבחר מחדש. לא פורט איזה שינוי הוא ירצה לעשות, אך גורם המעורה בנושא אמר כי הוא צפוי להציע את יצירתו של תפקיד סגן הנשיא שיעזור לו לשלוט על המדינה הגדולה והעשירה במשאבים. בין המועמדים, לפי התקשורת המקומית, הם הדיפלומט הוותיק לחדר ברהמי וראש הממשלה אחמד אויחיא.