ענף הבניה – מלכודת מוות

  5 פועלי בנין פלסטינים מהשטחים נספו במהלך עבודתם בשבוע שעבראשתקד נהרגו בישראל 31 פועלי בנין לעומת 35 ברחבי בריטניה כולה

 

בבית דגן, בהרצליה, בראס אל עמוד, בבית שמש ובאשקלון – בחמישה אתרי בניה ברחבי הארץ נהרגו בשבוע שעבר פועלי בנין פלסטיניים. הסיבות השכיחות ביותר לתאונות עבודה קטלניות של פועלי בנין הן נפילה מגובה ונפילת חפצים כבדים על הפועלים.

מעיון בדיווחי המוסד לבטיחות ולגהות, תאגיד ציבורי שתפקידו "לקדם את תנאי הבטיחות בעבודה והגיהות המקצועית", עולה כי למעלה מ-20 פועלי בנין נספו כתוצאה מתאונות עבודה מאז תחילת 2015. בשנת 2014 נספו בארץ 62 עובדים בתאונות עבודה, ומחציתם היו פועלי בנין.

לשם השוואה, בבריטניה, מדינה המונה 64 מיליון אזרחים, נהרגו 35 עובדי בנין בתאונות עבודה בשנת 2014. באותה שנה, שיעור ההרוגים ל-100 אלף מועסקים בענף הבניה בישראל היה 11.53, בעוד הנתון המקביל בבריטניה היה עשירית ועמד על 1.62.    נתונים קשים אלה חושפים מציאות ברורה – ענף הבניה בישראל הוא מלכודת מוות לעובדים, שרוב רובם נמנים עם הקבוצות המוחלשות ביותר בשוק העבודה המקומי – ערבים אזרחי ישראל, עובדי יומיים פלסטינים מהשטחים, או עובדים זרים ממקומות כמו סין, מולדובה וטורקיה.

2015-08-23_210251

חסרים מפקחי בניה

הטיפול של הרשויות בבעיה הוא מזלזל, שלא לומר נפשע. לפני מספר חודשים שלח ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) שאילתה למשרדו של שר הכלכלה אריה דרעי, בדרישה לברר מה נעשה על מנת להילחם בתופעה.
בתשובה דיווח דרעי, כי ישנם "פערי איוש" במינהל הבטיחות, הגוף מטעם משרד הכלכלה האמור לפקח. במלים אחרות – השר מודה שלא מאוישים אפילו תקנים קיימים של מפקחים על תנאי בטיחות נאותים.

המחסור במפקחי בטיחות באתרי הבניין הוא אחד המכשולים המרכזיים בהתמודדות עם הבעיה. במדינה בה בכל עיר מוקמים עשרות בנייני מגורים גבוהים, יש פחות מ-10 מפקחים האחראים לבחון את העגורנים ואת תקינותם.

אך הטיפול הרשלני של הרשויות אינו הגורם היחיד לריבוי מקרי המוות בבניין. תנאי העסקה פוגעניים, והתעקשותם של הקבלנים והמעסיקים לצמצם בהוצאות על הכשרה, בטיחות וגיהות, מובילים באופן ישיר לריבוי התאונות.

העסקה בעבודה קבלנית – שורש הרע

בעקבות מותם של הפועלים הפלסטינים באתרי הבנין, שלח סוהיל דיאב, יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות, ויו"ר האגף החדש לקידום שוויון בהסתדרות, איגרת תנחומים למזכ"ל איגוד העובדים הפלסטינים, שאהר סעד.

באגרת הביע דיאב את  השתתפותו  בצערן  של  משפחות ההרוגים, והוסיף כי אסור לשתוק נוכח הטרגדיות המתרחשות בכל יום בענף הבניין. דיאב קרא לסעד להעלות את הנושא בפורומים מקומיים ובינלאומיים, במטרה למצוא פתרון למצב.

עוד בטרם נודע דבר התאונות האחרונות, פנה דיאב ליו"ר ההסתדרות החדשה, אבי ניסנקורן, בדרישה שההסתדרות תתגייס לטיפול בנושא זה. דיאב אמר כי "הגופים המטפלים בבעיה, ובראשם משרד הכלכלה, אינם מצליחים לעצור את התופעה הקטלנית. לכן, על ההסתדרות – כתנועה חברתית המגנה על העובדים, לדרוש פתרונות מידיים, כדוגמת תוספת תקציב לפיקוח על בטיחות בענפי בנייה ועל הכשרת עובדים לעבודה בסביבה מסוכנת, ובמקביל להגביר את המאבק נגד השתוללות התופעה של עובדי הקבלן בענף הבניין – שהיא אחד הגורמים המרכזיים לתאונות. לפי הנתונים עובדי קבלן הם  63% מהרוגי תאונות העבודה בענף".