עיריית באר-שבע רוצה להפסיק שימוש במקלט על ידי פורום דו קיום בנגב

עיריית באר שבע מקצה מזה עשור לעמותת פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי מקלט עירוני לצורך קיום בית תרבות יהודיערבי "מולתקאמפגש". לפני כשנתיים החלה התנכלות מצד העירייה, כאשר היועץ המשפטי שלה אסר על פורום דו קיום להקרין את הסרט התיעודי "רעד בעזה" במקלט בטענה שמדובר בפעילות פוליטית, שאסור לקיים בנכסים עירוניים. בעקבות התערבות האגודה לזכויות האזרח הנחה אז  היועץ המשפטי לממשלה את העירייה לאפשר את הקרנת הסרט, תוך שהוא מאמץ את פרשנותנו שיש לפרש בצמצום את האיסור על פעילות פוליטית כדי להימנע מפגיעה בחופש הביטוי, וכי האיסור מתייחס אך ורק לפעילות הקשורה במישרין או בעקיפין לפעילות מפלגתית.

2017-05-23_205336

מפגש במועדון מולתקאמפגש שבבארשבע (צילום: פורום דוקיום בנגב)

ב-11 במאי האחרון קיבל פורום דו קיום מכתב ממפקח נכסים במחלקת הכספים של העירייה, לפיו הפורום הפר את הסכם ההקצאה לשימוש במקלט העירוני. המכתב נוסח בלשון בוטה ומשתלחת, וכלל קביעות נחרצות וקשות כאילו הפורום הפר את האיסור לקיים פעילות פוליטית, וכי באירועים שקיים העביר את השימוש במקלט לגופים אחרים, תוך הפרה של הסכם ההקצאה. הפורום נדרש להגיב בתוך ימים ספורים על הטענות.

כעבור כמה ימים שלחה האגודה לזכויות האזרח בשם פורום דו קיום תשובה לראש עיריית באר שבע. במכתב עומד היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, על פרטי האירועים, וטען שבאף אחד מן המקרים העמותה לא העבירה את המקלט לשימושם של ארגונים אחרים, אלא קיימה פעילויות בשיתוף פעולה עם ארגונים נוספים, שעולות בקנה אחד הן עם מטרות העמותה והן עם המטרות שפורטו בהסכם ההקצאה. לפני שהעירייה נקטה צעדים נגד העמותה, הדגיש עו"ד יקיר, היה עליה לפנות לפורום דו קיום בנגב ולברר את העובדות.

"לצערנו אין זו הפעם הראשונה בה העירייה נגררת אחרי רוחות רעות, שמנשבות מחוץ לעיר ומבקשות להחניק כל דעה או פעילות שנתפסות כעמדה ביקורתית", כתב עו"ד יקיר. "לעירייה אסור להתערב בתכנים של אירועי תרבות המתקיימים במוסדות עירוניים. לא רק שאסור לעירייה לפגוע באירועי תרבות, אלא שמתפקידה של העירייה ככל רשות ציבורית להגן על חופש הביטוי ולסייע במימושו. אל לה לשמש מכשיר בידי אלה הרוצים להחניק כל דעה שאינה עולה בקנה אחד עם דעתם, ובכך להרוס את ערכי היסוד של הדמוקרטיה".