עורכי דין ערבים פונים לשרה שקד: את סוללת את הדרך למשטר אפרטהייד

עורכי דין ערבים, חברי מוסדות לשכת עורכי הדין בישראל הנבחרים פנו בסוף השבוע לשרת המשפטית איילת שקד כדי להביע גינוי חריף לדבריה בזכות חקיקת חוק הלאום היהודי והמתקפה על בית המשפט העליון ופסיקתו וזכויות האדם, וכן "שאלת הדמוגרפיה". זאת, בנאום שנשאה בשבוע שעבר בוועידת המשפט שארגנה לשכת עורכי הדין .

5

שרת המשפטים איילת שקד (צילום: פייסבוק)

"התמיכה שלך בהצעת חוק הלאום היהודי, תוכן הנאום שנשאת, והצהרותיך האחרונות בנושאים אלה יסודם בהבנה לקויה ומסוכנת לעקרונות הדמוקרטיה בישראל, הבנה המבקשת לחסל את זכויות האדם והפרט ואת ערכי הדמוקרטיה הבסיסים ביותר. הגדרת המדינה כבית לאומי בלעדי לקבוצת הרוב בה, לרבות יהודים שאינם אזרחיה, היא גזענית בעליל המבקשת להדיר, באמצעות החוק, חמישית מאזרחי המדינה הנמנים על לאום שונה, ומהווים מיעוט לאומי ילידי בתוכה" הם כתבו.

ועוד "שאלת ההגדרה המשפטיתפורמלית של המדינה היא אחת השאלות המרכזיות בכל דיון על מעמדו החוקתי של המיעוט הערבי בישראל. הגדרה פורמלית של המדינה בחוק יסוד, כזאת המוטה במפורש לטובת קבוצת הרוב, יוצרת כשלעצמה חסם עקרוני ומעשי להשגת שוויון מהותי לקבוצת מיעוט מקופחת. לא רק שההגדרה מדירה, אלא שהיא גם סוללת את הדרך ליצירת הדרה בתחומי חיים אחרים, שכן היא תוכל לשמש להצדקת מתן עדיפות לקבוצת הרוב, ובכך להצדיק מדיניות מפלה וגזענית, וסלילת הדרך לקינון משטר של הפרדה גזעית 'אפרטהייד' מוגן לכאורה בהסדרים חוקתיים".

עוד הדגישו עורכי הדין ש"הצהרותיך וכוונתך לעגן עדיפות לערכים ציוניים על חשבון זכויות אדם היא אמירה מקוממת וגזעית, שבאה להכשיר משטר המבוסס על הפרדה גזעית שמשמרת את עליונות הגזע היהודי על פני אזרחי המדינה 'שאינם יהודים', וכך לבטל דהפקטו את מה שתיארת כמהפכת זכויות הפרט בחוק ובפסיקות בית המשפט העליון בשנות התשעים".

לדבריהם הצעת החוק ששקד מתכוונת לקדם, מפרים באופן בוטה עקרונות יסוד במשפט הבינלאומי, בעיקר את הזכות להגנה שווה בפני החוק ואת האיסור המפורש על הפליה על בסיס לאום, דת, לשון ותרבות. עקרונות אלו מעוגנים באמנות בינלאומית שמדינת ישראל הינה צד להן, לרבות האמנה הבינלאומית לביעור כל צורות האפליה הגזעית משנת 1965; האמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות משנת 1966; האמנה הבינלאומית לזכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות משנת 1966; האמנה הבינלאומית לזכויות הילד משנת 1989. כמו כן, הם כתבו, זכויות מיעוטים זכו לעיגון מפורש בהכרזה הבינלאומית בדבר זכויות מיעוטים משנת 1992; ובהכרזה הבינלאומית בדבר זכויות מיעוטים ילידים משנת 2007.

יצוין שנאומה של שרת המשפטים נקטע ביום שלישי האחרון בכנס לשכת עורכי הדין בקריאות של פעילי שמאל. זאת, כאשר קומץ אנשים מהקהל החלו לצעוק לעברה ולהאשים אותה בניהול "מדינת אפרטהייד". לאחר המחאה, הוציאו המאבטחים במקום את המפגינים מהאולם ונאומה של שקד נמשך. במהלך נאומה התייחסה שקד למתח שבין זכויות הפרט בישראל לבין היותה של המדינה מדינת הלאום של העם היהודי, וטענה כי "הציונות הפכה לשטח המת של המשפט".