סרטי קולנוע תיעודיים מסין וסרט עלילתי מווייטנאם יוקרנו בסינמטק תל-אביב

שני סרטי קולנוע תיעודיים מסין וסרט עלילתי מווייטנאם יוקרנו בימים הקרובים בסינמטק תלאביב בהקרנת חדפעמית. ביום שישי הקרוב, 21 באפריל, החל מהשעה 12:00 ייערך בסינמטק אירוע על הקולנוע הדוקומנטרי העצמאי בסין בהשתתפות הבמאי וו ונגואנג, ינחה: יומי בריישטר.

וו ונגואנג הינו מחלוצי הקולנוע הדוקומנטרי העצמאי בסין – כלומר, קולנוע דוקומנטרי שלא זוכה לתמיכת השלטונות. כיום הקולנוע העצמאי מניב מאות סרטים בשנה, ווו עדיין עומד במרכז העשייה.

יומי בריישטר, פרופסור לקולנוע סיני ועורך כתב עת המתמחה בקולנוע סיני יראיין את וו לגבי סרטיו ולגבי הקולנוע התיעודי בסין. בנוסף תדבר עידית אלפנדרי, מרצה בכירה בחוג לספרות ובתכנית הבינתחומית באמנויות באוניברסיטת תל אביב. השיחה תתקיים בין שני הסרטים.

2017-04-17_154937

וו ונגואנג מעביר סדנא בסין על קולנוע תיעודי (צילום מסך: יוטיוב)

הסרט הראשון שיוקרן באירוע הוא "מחפש את אבי" (סין 2016, 80 דקות, סינית תרגום לעברית). זהו סרט שוו ונגואנג שרצה לצלם מאז שאביו נפטר ב-1989. הוא חוקר כיצד הפך האב, שנולד ב-1913, מאיש "החברה הישנה" (הקפיטליסטית והפיאודלית) לאיש "החברה החדשה" והסוציאליסטית לאחר ייסודה של סין העממית ב-1949 .לאחר מכן יוקרן "בגלל הרעב: מיומנו של וו" (סין 2013, סינית עם תרגום לעברית). ב-2010, הבמאי הדוקומנטרי השיק את "פרויקט הזיכרון", שאיפשר לכפריים מרחבי סין לתעד את שנות הרעב הגדול בסוף שנות ה-50. הסרט עוקב אחרי הפרויקט והקשיים שבהם נתקלים המתעדים, וכן מראה את החזרות של המשתתפים במופע שמשלב חלקי סרטים.

ביום רביעי, 26 באפריל, בשעה 19:45 יוקרן הסרט הווייטנאמי "מתנפנפים בחלל הריק" (2014, 99 דקות, וייטנאמית תרגום לעברית). זו דרמה פיוטית נוקבת אודות חיי הצעירים בהאנוי המודרנית.

סרטה הנועז של הבמאית הווייטנאמית עטורת הפרסים ניין הואנג דייפ, מעלה בריאליזם בועט וויזואליות פואטית את השאלות הקיומיות הקשות מולן עומדים הצעירים הווייטנאמיים. היין היא סטודנטית שהגיעה מהכפר על מלגה לאוניברסיטת האנוי, ונכנסת להריון מחברה טונג. האם לשמור או להפיל את העובר, כיצד לממן את ההפלה, על מי ניתן להישען כלל בחברה הווייטנאמית העכשווית? הסרט עורר הדים רבים, זכה בפרס השופטים בפסטיבל ונציה 2014 ובפרס הבימוי בפסטיבל ברטיסלבה. בתום ההקרנה יתקיים מפגש עם הבמאית.