סודאן: ארבעה הרוגים ביומה הראשון של השביתה ללא הגבלת זמן

ארבעה הרוגים נרשמו אתמול (ראשון) בקרב המפגינים ביומה הראשון של השביתה ללא הגבלת זמן שהוכרזה בסודאן. כך מסר אמש דובר המפלגה הקומוניסטית, אחד מכוחות האופוזיציה העיקרית והעומדת יחד עם האיגודים מאחורי הקריאה לשביתה.

על פי הדיווח, מיליוני בני אדם השתתפו בשביתה הכללית. היוזמה הצליחה להשבית את מרכזי הערים ברחבי המדינה, על אף גל מעצרים ודיכוי אלים מצד השלטון הצבאי. השביתה הכללית נועדה לקדם את המאבק להשבת השלטון לאזרחים לאחר התקפות הצבא בשבוע שעבר, ולאלץ את ההנהגה הצבאית להתפטר. לאורך היום חנויות נותרו סגורות והרחובות היו ריקים ברחבי הבירה ח'רטום, וכך גם בעיר השכנה אומדורמאן.

פעילים קומוניסטים מסרו ששירותי הביטחון הפעילו לחץ על עובדי הבנקים, הרופאים וצוותי הרופאה, טייסים ופקחי טיסה, מהנדסים וכלכלנים בניסיון לשבור את השביתה אך ללא תוצאות. הבנק המרכזי בסודאן הודיע שימשיך לעבוד כרגיל, אך רבים מעובדיו לא הגיעו היום לעבודה.

2019-06-10_201611

מתרסים בצפון ח'רטום, אתמול, במסגרת השביתה הכללית (צילום: מורנינג סטאר)

הצבא תפס את השלטון לאחר הדחת הנשיא עומר אל־בשיר באפריל בתום חודשים של מחאה עממית המונית. המועצה הצבאית סירבה מאז לדרישות המפגינים לעבור מיד לשלטון אזרחי, ותחת זאת דחפה לתקופת מעבר שבה יחולק הכוח בין הצבא לאזרחים. המו"מ בין האופוזיציה למועצה הצבאית נעצרו בחודש שעבר והתמוטטו לחלוטין לאחר הפשיטה האלימה על מוקד ההפגנות בשבוע שעבר.

לפני כשבוע, ב-3 ביוני, דיווחה האופוזיציה על טבח בו נהרגו למעלה מ119 מפגינים. על פי הדיווחים הסתערו מיליציות חמושות הפועלות בשיתוף פעולה עם הממשלה ושלקחו חלק בטבח בדרפור, ויחד עם כוחות חמושים נוספים, על פעילי האופוזיציה שהפגינו מול משרד הביטחון ומחנה המטה הכללי שבבירה, וירו עליה בנשק חם.