נתניהו לאוגנדה: דורשים שיפעל לשחרורה של עצירה פוליטית המלמדת באוניברסיטה

75 פעילי זכויות אדם, אנשי רוח ואקדמיה, ביקשו היום (ראשון) מראש הממשלה בנימין נתניהו לסייע בשחרור העצירה הפוליטית, ד"ר סטלה ניאנזי, חוקרת ומרצה באוניברסיטה, במהלך ביקורו באוגנדה. נתניהו צפוי להמריא מחר לביקור עבודה בן יממה באוגנדה כך נמסר רשמית מלשכת ראש הממשלה. במהלך הביקור, צפוי נתניהו לקיים מפגש עם הנשיא יוֹוֵרִי מוּסֵוֵונִי, המכהן בתפקיד ללא הפסקה מאז 1986 ועם ראשי מדינות נוספים מאפריקה.

ד"ר ניאנזי היא משוררת, פעילה פמיניסטית ואנתרופולוגית, שמוחזקת במעצר ממושך בידי משטרו של מוסווני, רק בגלל שמימשה את זכות האדם שלה להביע את דעתה הפוליטית, כאשר פרסמה בפייסבוק שיר שביקר את הנשיא ולעג לו. "מדינת ישראל ונתניהו אישית, הם בין התומכים הגדולים בעולם של מוסווני. יש לנתניהו השפעה גדולה על מוסווני, ומצופה שהוא ינצל אותה כדי לסייע בשחרורה של ד"ר ניאנזי", מסר עו"ד איתי מק, שיזם את הפנייה.

לדברי עו"ד מק "לאור הצלחתו של ראש הממשלה לשחרר את נעמה יששכר ממעצר בידי המשטר של פוטין, אנו מבקשים בבקשה שיפעל הפעם לשחרורה של ד"ר ניאנזי שמוחזקת במעצר ממושך בידי הדיקטטורה של מוסווני".

ד"ר ניאנזי חוקרת את הקשרים בין תרבות, בריאות, משפט, מגדר ומיניות. היא נוהגת להשתתף בדיונים ציבוריים ולפרסם ברשתות החברתיות ביקורת על סוגיות חברתיות ופוליטיות עכשוויות, זכויות נשים ולהטב"ק. בין היתר, בשנת 2017 היא החלה קמפיין ציבורי למימון פדים סניטריים לתלמידות בבתי ספר באוגנדה, כדי שלא יעדרו מהלימודים. היא גם מוכרת כמבקרת חריפה של הרודן מוסווני, וכרגע מרצה עונש של 18 חודשים בגין עבירה של "הטרדה מקוונת". התביעה באוגנדה מעוניינת להאריך את מעצרה בתשעה חודשים. למוסווני יש אינטרס להעלימה מעיני הציבור, מאחר שהחלו הקמפיינים לקראת הבחירות שיערכו באוגנדה בינואר 2021. לפני כשבועיים, ארגון הסופרים הביןלאומי (PEN), החליט להעניק לד"ר ניאנזי את פרס חופש הביטוי.