אלפים הפגינו נגד עסקת המאה בתל-אביב; ח"כ תומא-סלימאן: התכנית של מועצת יש"ע תחסל את הדמוקרטיה

תחת הכותרת "כן לשלום, לא לסיפוח" אלפים הפגינו אמש (שבת) במרכז תל אביב נגד "עסקת המאה" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. המשתתפים צעדו מכיכר דיזנגוף אל כיכר מגן דוד, שם קיימו עצרת. בין המפגינים: פעילי חד"ש ומק"י יהודים וערבים, אנשי שלום עכשיו, חברים בעומדים ביחד ובשוברים שתיקה ועוד התארגנויות נגד הכיבוש נוספות. הם קראו בין היתר "די לרצח ילדים, צאו מהשטחים", "הסיפוח הוא אסון, בלי שלום אין ביטחון", "נתניהו תתפטר, השלום שווה יותר", "הסיפוח הוא אסון בלי שלום אין ביטחון", "לא, לא, לא נוותר לסיפוח ולטרנספר. המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב "לא לאפרטהייד" מטעם הרשימה המשותפת וחד"ש. חלק מהצועדים הניפו גם את דגלים אדומים דגלי פלסטין.

מפגינים נגד תכנית טראמפ, אמש, בתלאביב. שני מימין: מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) עאדל עאמר; שלישית מימין: ח"כ עאידה תומאסלימאן (צילום: זו הדרך)

בין הנואמים בעצרתח"כ עאידה תומאסלימאן, (חד"ש הרשימה המשותפת), שקד מורג, מנכ"לית שלום עכשיו; הסופר והמחזאי יהושוע סובולורד ליבנה ומייסם ג'לג'ולי (יו"ר סיעת חד"ש בנעמת); סולימאן ח'טיב, פעיל לוחמים לשלום; דרוויש ראבי, חבר הנהגת חד"ש וראש עיריית ג'לג'וליה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ואבנר גבריהו, מנכ"ל שוברים שתיקה. הופיעולהקת סיסטם עאלי ויוסי צברי.

ח"כ תומאסלימאן התקבלה בתשואות רמות על ידי המפגינים ואמרה בעצרת: "אנחנו לא ניכנע והעמדה שלנו מאוד ברורה התוכנית הזאת היא לא תוכנית שלום. זאת תוכנית השפלה לחיסול פתרון שתי המדינות. זאת תוכנית למדינת אפרטהייד. זו גרסה של תוכנית של מועצת יש"ע ודרך להגיע לחזון ארץ ישראל השלמה. התוכנית נכתבה על ידי מועצת יש"ע. אני רוצה להגיד לאזרחי ישראל היהודים תתעוררו כי התוכנית הזאת היא תוכנית שתחסל כל מרחב דמוקרטי שעוד נשאר כאן. הסיפוח שהימין מנסה לקדם הוא סכנה מיידית".

הסופר סובול הדגיש "כשהשיגעון משתלט על החברה צריך להזכיר את הדברים המובנים מאליהם. הסכם במעמד צד אחד הוא ליל כלולות בלי כלה. שום ילד לא ייצא מהתוכנית הזאת שישבה שנתיים במגירה שנשלפה בסיבוב השלישי כדי שנתניהו ינצח בבחירות וכדי להתניע את מסע הבחירות של טראמפ. ההסכם המוצע הוא פרובוקציה שנועדה לאלץ את הפלסטינים לדחות על הסף. להנציח את הסכסוך, לא לפתור אותו. מי מרוויח? אלה שזכו באדמות שהתנחלו בהם והשליט שמבסס את שלטונו על שיסוי וליבוי הסכסוך".

לדברי מנכ"לית שלום עכשיו: "זה הזמן להיאבק על השלום שישראל צריכה. תוכנית טראמפ רעה לישראל, לפלסטינים ולאזור כולו, והיא הכול חוץ מתוכנית שלום. כל אזרח ישראלי שמעדיף שלום וביטחון על פני המשך הסכסוך המדמם והזיות ארץ ישראל השלמה חייב להתנגד למהלכים שמובילים מנהיגים ציניים משיקולים זרים. אנו מוחים נגד המהלך וקוראים בקול גדול לעצור את הסיפוח החדצדדי שיגרור אותנו לאסון".

סולימאן ח'טיב, מראשי תנועת לוחמים לשלום, הבהיר ש"בניית עתיד משותף מבוססת על כבוד ואמון של שני הצדדים. שני הצדדים חייבים להחליט על העתיד שלנו בארץ הזו. העסקה של טראמפ נכתבה בלי הצד הפלסטיני בכלל ולא מייצגת את רוב האנשים כאן שבאמת מחפשים חיים משותפים ללא כיבוש."

מוקדם יותר, אתמול, אלפים הפגינו בשעות הצהריים בבאקה אלגרבייה נגד עסקת המאה על פי קריאה של ועדת המעקב העליונה של האזרחים הערבים. בעקבות הקריאה, נרשמו בסוף השבוע הפגנות וצעדות במספר יישובים ערביים בצפון הארץ ובמשולש ביניהם מג'דל קרום, דיר אל אסד, כפר יאסיף, טירה ואום אל פחם. הערב תתקיים הפגנה נוספת, יהודיתערבית, נגד התכנית במרכז תלאביב.

בהפגנה המרכזית נגד התוכנית בבאקה אלגרביה השתתפו חברי כנסת מהרשימה המשותפת והונפו דגלי פלסטין. יו"ר ועדת המעקב, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, נאם לאלפי המתכנסים וקרא בעברית לציבור היהודי הדמוקרטי להצטרף למאבק. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), אמר לעיתונאים הרבים במהלך המחאה: "אם גנץ תומך בתכנית טראמפ לא נתמוך בו". גם ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש רשימה המשותפת) אמר אתמול בריאיון שהעניק לפוראת נסאר וששודרו אמש בחדשות 12, כי אם גנץ יתמוך בעסקת המאה הרשימה המשותפת לא תמליץ עליו לראשות הממשלה.

"לא ייתכן שהרשימה המשותפת תמליץ על גנץ לנוכח הפרויקט שקוראים לו עסקת המאה אשר בפועל מתעלמת מהזכויות שמגיעות לפלסטינים על פי החוק", אמר ג'בארין. "שמענו את יאיר לפיד אומר לנו שהוא לא תומך בהעברת כפרים ערבים ישראלים למדינה פלסטינית עתידית. אבל עד עכשיו לא שמענו את גנץ מדבר על הנושא הזה וזוהי כמובן ביקורת ישירה כלפיו".