נשיא מקסיקו מאשים את ישראל במתן מקלט לשותף בחטיפת 43 סטודנטים

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, אמר אתמול (שני) כי ישראל לא צריכה להגן על פקיד בכיר בממשל המקסיקני לשעבר, שלטענתו מתגורר בארץ. במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה בארמון הנשיאות הוא הוסיף כי מקסיקו מסרה לישראל צו מעצר נגד האיש, תומס זרון. הוא מבוקש בגין שיבוש חקירה וביצוע עינויים בפרשת היעלמות של 43 סטודנטים שמוגדרים כנעדרים. לדברי הנשיא, זרון ברח לקנדה ומשם עבר לישראל.

הפגנה במרכז העיר מקסיקו של קרובי 43 הנעדרים באיגואלה (צילום: לוצ'ה פופולר)

ב-26 בספטמבר 2014 נחטפו 43 סטודנטים להוראה בעיר איגואלה שבמחוז גררו המקסיקני. הם נסעו באותו יום לאיגואלה כדי להשתתף בהפגנה נגד המדיניות הכלכלית הניאוליברלית של ממשלת מקסיקו ובתמיכה במחאת איגודים המורים שדרשו תוספות לתקציב החינוך. במהלך הנסיעה הם נעצרו על ידי המשטרה המקומית והתפתח עימות. הפרטים על האירועים בזמן המעצר ואחריו עדיין אינם ברורים, אך על פי החקירה הרשמית הסטודנטים העצורים הועברו לידי ארגון הפשע "הלוחמים המאוחדים", העוסק בין היתר בסחר בסמים ולו קשרים הדוקים עם גורמי אכיפת החוק, ולאחר מכן כנראה עונו ונרצחו.

על פי חקירת הרשויות במקסיקו, החטיפה כנראה תוכננה על ידי ראש עיריית איגואלה, חוסה לואיס אברקה ולאסקס, ואשתו מריה דה לוס אנחלס פינדה וייה. שניהם נמלטו לאחר האירוע, יחד עם מפקד המשטרה של העיר, פליפה פלורס ולאסקס. בני הזוג נעצרו כעבור כחודש בבירה מקסיקו. החטיפה ההמונית גרמה לגל מאחות הנמשך מאז ועד היום, בהובלת קרובי המשפחה של הסטודנטים תחת הסיסמא "הם נעצרו בחיים ובחיים אנו רוצים לקבל אותם בחזרה".