נציגי מערכת הביטחון וצה"ל לא ניצלו את קשריהם עם החונטה בארגנטינה כדי להציל נרדפים

לפני כשנה הגישו 15 אזרחי ואזרחיות ישראל וארגנטינה, באמצעות עו"ד איתי מק, בקשה לפי חוק חופש המידע למשרדי החוץ והביטחון בישראל, בדרישה שיחשפו את כל המסמכים העוסקים בקשר של מדינת ישראל עם החונטה הרצחנית בארגנטינה בין השנים 1983-1976. "הזדעזענו מהתשובה של משרד הביטחון, לפיה לא נמצא שום מסמך המזכיר נעלמים, נרדפים, ואת מחנות המעצר והעינויים. להבנתנו, יש שתי אפשרויות – כל המסמכים העוסקים בפשעים של החונטה וקורבנותיה 'אבדו', או שנציגי משרד הביטחון וצה"ל לא העלו את הנושא בפגישותיהם עם נציגי החונטה, שהתקיימו בישראל ובארגנטינה, ולכן אין לכך שום תיעוד", מסר עו"ד מק. לדבריו אי קיום מסמכים כלשהם בידי משרד הביטחון, מעיד כי מי שאישרו את הייצוא הביטחוני לארגנטינה כלל לא שקלו והתייחסו לדיכוי הפנימי ולהפרות זכויות האדם החמורות בארגנטינה.

2017-03-05_201139

מפגיני התנועה היהודית למען זכויות האדם במרכז בואנוס איירס בתחילת שנות ה-80 בדרישה לבירור גורלם של 30 אלף הנעדרים (צילום: נואבה פרסנסיה)

הדבר מטיל סימן שאלה כבד על טענות נציגי משרד החוץ בעבר, כי הסחר בנשק עם החונטה נעשה כדי להגן על הקהילה היהודית ולסייע בחילוץ יהודים שנרדפו. הדבר גם תמוה בהשוואה למסמכים שנחשפו בארה"ב בשנים האחרונות, לפיהם, נציגי ארה"ב, שגרירות ארה"ב בבואנוס איירס וכוחות הביטחון האמריקאים ניצלו את פגישותיהם עם נציגי החונטה כדי לברר מידע ולהעלות טענות על מצב זכויות האדם.

"כיצד ייתכן שלא קיים ולו מזכר או מברק אחד במשרד הביטחון בישראל, לגבי מציאות שזעזעה בזמן אמת את החברה בארגנטינה ואת מצפון העולם? זאת בעת שהקהילה הביןלאומית עסקה ללא הפסקה בגורל כ-30,000 אזרחים ואזרחיות שנעלמו; בעת שכ-2,000 יהודים ויהודיות נרצחו ונעלמו, באופן לא פרופורציונלי לאחוז היהודים באוכלוסייה הכללית בארגנטינה; ובעת שמשפחות של יהודים ויהודיות שנעצרו ונחטפו, חזרו ופנו לשגרירות ישראל בבואנוס איירס, למשרדי החוץ והביטחון ולממשלת ישראל, כדי שיעזרו לברר על גורל יקיריהן", שאל עו"ד מק.

אף אם מרבית הפרטים טרם ידועים, אין צל של ספק כי מדינת ישראל הייתה ספקית מרכזית של נשק ואימונים לחונטה. תשובת משרד הביטחון רק מגבירה את הנחישות שלנו לחשוף את כל המסמכים מהסיוע הביטחוני הישראלי לחונטה, כדי להבין מה היה טיבו ומה היו מטרותיו האמתיות. "בכוונתנו להגיש בקרוב עתירה לבית המשפט נגד החלטה שערורייתית זו", הוסיף מק. יצוין שהעותרים יקיימו ביום חמישי 23 במארס, בשעה 19:30, אירוע לציון 41 שנה לדיקטטורה בארגנטינה תחת הכותרת "לא לשכוח ולא לסלוח, ארגנטינה", בגלריית מנשר לאמנות בת"איפו, רחוב דוד חכמי 18.