נפתחה התערוכה 'לא מעורבים – דיוקנאות נפגעי כדור הספוג השחור'

תערוכת הצילום "לא מעורבים / דיוקנאות נפגעי כדור הספוג השחור בשועפאט, בעיסאוויה ובמחנה הפליטים שועפאט" נפתחה ביום חמישי האחרון בגלרייה אינדי בתלאביב (שביל המרץ 5).

תערוכתה של טלי מאייר ״לא מעורבים״ נערכת בשיתוף עם האגודה לזכויות האזרח ומציגה את פניהם של עשרה מנפגעי כדורי ספוג, כמחציתם קטינים. זאת, למרות שהוראות השימוש בנשק אוסרות על ירי לעבר פלג הגוף העליון. בין הנפגעים ישנם עשרות הסובלים מפציעות ראש חמורות, נער הרוג ויותר מ-16 תושבים שאיבדו את עיניהם. איש מהפצועים המתועדים בתערוכה לא השתתף בהפגנות ולא ננקטו נגדו הליכים פליליים. יש לציין כי הצלמת, טלי מאייר, נפגעה לפני כמה שנים בפניה מכדור ספוג בעת שסיקרה הפגנה פלסטינית במזרח ירושלים.

2017-07-22_174852

לואי עבד שנורה מכדור ספוג ואיבד את עינו (צילום מתוך התערוכה)

בתערוכה נאמר כי "עיוורון חלקי או מלא הוא נזק שכיח הנגרם משימוש בנשק לדיכוי הפגנות במזרח ירושלים. הכדורים המשמשים לירי זה הם כדורים העשויים מגומי סינטטי שחור (מכונים כדורי 'ספוג שחור') ומוגדרים כנשק 'אל־הרג' הנועד לפי נוהלי המשטרה לגרום 'פגיעה קהה ונטרול זמני'. הכדור נמצא בשימוש כשלוש שנים".

התערוכה היא תוצר של פרויקט שהכנתו ארכה כשנה, מיצירת הקשר הראשוני עם הנפגעים בסיוע האגודה לזכויות האזרח ועד צילומם של אלו שהסכימו בסופו של דבר להיחשף בשמם ובפניהם. כל הצילומים והראיונות נערכו בבתיהם של הנפגעים שבשכונת שועפאט, עיסאווייה ומחנה הפליטים שועפאט שבמזרח ירושלים.

הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב