ניצחון היסטורי של סיריזה: הקימה קואליציה ותנהיג את ממשלת השמאל ביוון

מפלגת השמאל הרדיקלי סיריזה, שזכתה בבחירות אתמול (ראשון) ביוון, הודיעה הבוקר כי תקים קואליציה עם מפלגת "היוונים העצמאים". למפלגה הקטנה יש 13 מושבים בפרלמנט, ויחד עם 149 המושבים שקיבלה סיריזה, תורכב הקואליציה של ראש הממשלה אלכסיס ציפראס מ-161 מושבים.

2015-01-26_204116

מנהיג סיריזה, אלכסיס ציפראס, בחגיגת הניצחון שנערכה אחרי חצות עם פרסום תוצאות הבחירות ברחבי יוון (צילום: סיריזה)

"היוונים העצמאים" מגדירה את עצמה כ"מפלגת מרכז" ומתנגדת למדיניות הצנע ולתכתיבים הניאוליברלים של האיחוד האירופי. ההודעה של מפלגת השמאל הרדיקלי מגיעה פחות מיממה לאחר שאמש התבררו תוצאות הבחירות לפיהן סיריזה זכתה בכ-36% מהקולות ועתידה לקבל 149 מושבים בפרלמנט מתוך 300 מושבים. יצוין שהמפלגה הקומוניסטית (KKE) סירבה להיכנס לקואליציה עם סיריזה עוד בטרם פורסמו התוצאות – במהלך כל מערכת הבחירות. הקומוניסטים זכו ב-5.6% מקולות הבוחרים ול-15 מושבים בפרלמנט. שתי מפלגות השמאל העקבי זכו יחדיו ב-164 מושבים ולכ-42% מקולות הבוחרים. אך, כאמור, הקומוניסטים מסרבים לשתף פעולה עם סיריזה ומכנים אותה "אופורטוניסטית". המפלגה הקומוניסטית הגדילה אתמול את כוחה לעומת הבחירות האחרונות שנערכו ביוני 2012 בהן זכתה ב-4.5% מהקולות וב-12 מושבים בפרלמנט. אך התוצאות מהוות נסיגה לעומת הבחירות שנערכו במאי 2012, בהן קיבלה 8.5% מקולות הבוחרים ו-26 מושבים. ההצבעה עבור הקומוניסטים שבה לשיעורים שנרשמו בבחירות לפרלמנט בעשור שבין 1993 ל-2004. המפסידה הגדולה בבחירות שנערכו אתמול הוא המפלגה הסוציאלדמוקרטית (פאסוק), שותפתה בשלטון הניאוליברלי עם הממשלה השמרנית "דמוקרטיה החדשה". פאסוק זכתה אתמול בפחות מ-5% מקולות הבוחרים – 13 מושבים. זאת, לעומת הבחירות הקודמות בהן היא הסיעה הסוציאלדמוקרטית בפרלמנט מנתה 33 חברים.

יצוין שתוצאות הבחירות ביוון אכזבו במיוחד את מנהיגי גוש האירו והבנק המרכזי האירופי הניאוליברליים, שכן יו"ר סיריזה ציפרס, התחייב בקמפיין הבחירות שלו לבצע ארגון מחדש לחובותיה של יוון, כלומר "תספורת" לנושים. בנוסף, הוא הבטיח לזנוח את תוכנית הצנע שכפתה אירופה (בהובלת גרמניה) על יוון ואף דרש בעבר להוציא את המדינה מגוש היורו.

עם פרסום תוצאות הבחירות, מסר ח"כ דב חנין (חד"ש) שמדובר ב"ניצחון היסטורי לשמאל ביוון. אלכסיס ציפראס, מנהיג מפלגת השמאל סיריזה יהיה ראש הממשלה הבא. לפני שנתיים השתתפתי עמו בסדנא על עתיד השמאל. סיפרתי שם על ניסיון 'עיר לכולנו' ת"איפו ועל המחאה החברתית בישראל". ועוד אמר חנין "יש הרבה מה ללמוד מניצחון השמאל ביוון: שמאל צריך לחשוב בגדול גם כשהוא כוח קטן; הפלורליזם בשמאל הוא משאב ולא מכשול. חיוני ליצור בשמאל תרבות של אחדות על בסיס השוני והדבקות בערכים היא חשובה אבל היא איננה מספיקה כשלעצמה: חייבים לדעת לתרגם אותם לתשובות אמיתיות לבעיות האמיתיות של האנשים. בירכתי אמש את חבריי ביוון על התוצאות. האתגר הגדול באמת יתחיל עבורם עם כינון הממשלה החדשה".