משרד הביטחון והתעשייה הצבאית ינצחו כלכלית במלחמת עזה

כלכלת המלחמה בישראל, והכלכלה שלאחר המלחמה, דומות מאוד למצבם של אלפי העובדים במשרדים במגדלי עזריאלי בתל-אביב. בכל קומה במגדלי עזריאלי, נבנה מרחב מוגן קומתי (ממ"ק) שאמור להכיל אתכל השוהים בקומה בשעת חירום. בתחילת המלחמה ("צוק איתן"), שיגר מנכ"ל חברת הניהולשל מגדלי עזריאלי, ניסים חביב, מכתב לעובדים, ובו ציין כי "עם הישמע אזעקתצבע אדום, הנכם מתבקשים בצורה מבוקרת ומהירה לעזוב את משרדכם ולהגיעלממ"קים שבקומתכם, או לחלופין למדרגות החירום המהוות מרחב מוגן לכל דברועניין". ב-"גלובס" פורסם (23.7), כי רבים מעובדי המשרדים גילו שהממ"קיםנעולים, מאחר שהם מושכרים לדיירי משנה, בעיקר כמחסנים.

2014-07-26_160331

לפיכך, אופציית ההגנההיחידה שעומדת לרשותם היא שהייה בחדרי המדרגות. יצוין כי בכל ממ"ק במגדלי עזריאלי קיים פתח שיכול למלט את השוהים בו אל קומת הקרקע של המגדלים, וזאת למקרי חירום בהם חדרי המדרגות חסומים, בין היתר בשל פגיעה או שריפה.

"בלתי נתפס שקבוצת עזריאלי מעדיפה להרוויח עוד כסף על אותם שטחים, במקום להעמיד אותם כמיגון לדיירים", אמרה עובדת באחד המגדלים. זה אולי "בלתי נתפס" שקבוצת עזריאלי עושה כסף ממצוקת העובדים בעת מלחמה, אבל זאת עובדה. אגב, ביוני 2010 הונפקה החברה בבורסה של תל-אביב לפי שווי של כ-10 מיליארד שקל והכנסות של כ-7 מיליארד שקל. נכון לשבוע שעבר, שווי השוק של תאגיד עזריאלי היה כמעט 14 מיליארד שקל והכנסותיו כ-9 מיליארד שקל. מה שלא מנע ממנו "לגרד" עוד כמה מאות אלפי שקלים מהשכרת הממ"קים והפקרת העובדים.

 

על מלחמה, פוליטיקה וכלכלה

כמה מאות אלפי שקלים הם כסף קטן לעומת הכסף הגדול, שעומד לזרום לידי משרד הביטחון והתעשייה הצבאית, בעקבות המלחמה בעזה.

קרל פיליפ גוטליב פון קלאוזביץ, הגנרל הפרוסי הנחשב למייסד תורת הלחימה המודרנית, טען בתחילת המאה ה-19 כי "מלחמה היא המשך הפוליטיקה, אבל באמצעים אחרים". בתחילת המאה ה-21 אפשר להוסיף ש-"מלחמה היא הכלכלה (הקפיטליסטית) – אבל באמצעים אחרים".    אחת התוצאות הכלכליות הכמעט מיידיות של המלחמה הנפשעת בעזה, תהיה הגדלת הייצוא הביטחוני של ישראל כבר בשנה הקרובה. במובן זה, ההזדמנות שנקרתה להפעיל את "כיפת ברזל" שימשה פרסומת בקנה מידה בינלאומי.

חברת המידע ג'יינס, המתמחה בתחום הצבאי, דירגה את ישראל אשתקד במקום השישי בעולם מבחינת ייצוא צבאי.לפניישראל נמצאות ברשימה: ארצות הברית במקום הראשון (עם מכירות בסכום של 28 מיליארד דולר), רוסיה (10 מיליארד דולר), צרפת (4.5 מיליארד דולר), בריטניה (4 מיליארד דולר) וגרמניה (3 מיליארד דולר). לפי הניתוח שערכה החברה, ישראל מכרה נשק בסך 2.4 מיליארד דולר, ולכן דורגה מעל איטליה, סין, קנדה ושוודיה. לפי סוכנות ג'יינס, ישראל ניצבתבמקום השני בעולם במכירת כלי טיס בלתי-מאוישים, לאחר ארצות הברית. עם זאת, בחברה מציינים כי כבר השנה ישראל תמכור פי שניים מטוסים ללא טייס (מל"טים) מאשר ארצות הברית, ותהפוך עוד במהלך השנהליצואנית כלי הטיס הבלתי-מאוישים הגדולה בעולם. אלה אותם מל"טים הטסים ללא הרף בזמן שלום ובזמן מלחמה בשמי רצועת עזה.על פי הדו"ח, הייצוא הביטחוני של ישראל גדל ב-74 אחוזים בהשוואה לשנת 2008, בעיקר בשל עסקאות שנחתמו עם הודו.

חשוב לציין שאם מביאים בחשבון את מגבלת גודלה של אוכלוסיית ישראל ביחס למדינות שמעליה בדירוג, נקבל כי ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בהיקף ייצוא הנשק לתושב.

 

יעלו מסים למימון המלחמה

עוד לפני שהחל המבצע הצבאי הרצחני בעזה, דרשו בצבא ובמשרד הביטחון תוספתתקציב לשנה הבאה בגובה 5 מיליארד שקלים ("דה מרקר", 9.7). כעת אפשרלומר במידה רבה של ודאות, כי לאחר שיסתיים "צוק איתן", הם ידרשו סכום גדול עוד יותר, הן כדי לעבות את התקציב השוטף לשנה זו, והן כדי לעבות את התקציב לשנה הבאה. כמה ידרשו? בינתיים יורים. אבל אפשר ללמוד מן העבר. מלחמת לבנון השנייה (בה פתחה ישראל ביולי 2006) נמשכה 34 ימים, והייתהיקרה מאוד. אחרי המלחמה, הצבא דרש תוספת תקציב של כ-30 מיליארד שקלים. הוא קיבל 8.2 מיליארד שקלים למימון עלויות המלחמה,ועוד סכומים נכבדים עבור ציוד למחסני החירום. בעקבות המלחמה הוקמה ועדת ברודט לקביעת תקציב משרד הביטחון, וזו החליטה להגדיל את תקציב המשרד ב-100מיליארד שקלים, בשנים 2017-2008.

האם 100 מיליארד שקלים זה הרבה? לא עבור "מעצמה" כמו ישראל… עד כה, הצבא קיבל אפילו יותר מ-100 מיליארד שקלים. כלומר, תוספת גדולה יותר אפילו מהמלצותיה של ועדת ברודט!

כך שעובדי מגדלי עזריאלי, הנסים על נפשם אל מדרגות הבניינים, יכולים להירגע. מבחינה כלכלית, ייתכן מאוד כי הגרוע עוד לפנינו. ניתן להעריך, כי מימון תוספת תקציב הביטחון ייעשה באמצעות הגדלת נטל המס על העובדים השכירים, ובאמצעות קיצוצים בתקציבי הרווחה, הבריאות, החינוך והשיכון.

א"ד

 

המאמר עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב