משטרע: השיטות בהן נוקטים בשטחים הכבושים – מועתקות כיום בישראל

כאלף בני אדם הפגינו במוצאי שבת (19.8) מול תחנת המשטרה בפתח תקווה, לאחר מעצרם של שני פעילים, מני נפתלי ואלדד יניב, ממובילי המחאה נגד שחיתות שלטון הימין. המפגינים מחו על החלטת המשטרה לאסור הפגנות בכיכר גורן בעיר, סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. המפגינים קראו בין היתר: "מדינת משטרה" ו"ביבי הביתה".

2017-08-21_192525

פעילי שלום ישראלים שנעצרו על ידי המשטרה ב-20 ביולי האחרון בגלל ש"התכוונו להצטרף להפגנה פלסטינית בבית לחם" (צילום: אקטיבסטילס)

יניב ונפתלי עוכבו לחקירה עוד בטרם הגיעו למקום ההפגנה המתוכנן "בחשד ששידלו להפרת הסדר הציבורי", ונעצרו ללילה לאחר שסירבו לתנאי השחרור של המשטרה. ביום ראשון (20.8) בצהריים שחרר אותם שופט ללא הרחקה מפתח תקווה וללא ערבות, וזאת בניגוד לדרישת המשטרה, תוך התחייבות שבחמשת הימים שלאחר מכן לא "ישדלו לקיים הפגנה בלתי חוקית".

נציג המשטרה אמר בבית המשפט כי יניב ונפתלי נעצרו בשל פוסטים שהם העלו לרשתות החברתיות, בהם קראו למפגינים לבוא ו"להפר את הוראת המשטרה שלא להפגין בכיכר גורן". עו"ד דניאל חקלאי, בא כוחו של נפתלי, סיפר כי השניים סירבו לתנאיה של המשטרה לשחרורםהרחקה בת 10 ימים מפתח תקווה – מפני שלטענתם לא ביצעו שום עבירה ולכן אין סיבה להטיל עליהם תנאי הרחקה.

יצוין שעל מנת למנוע את המחאה הנמשכת ברציפות כמעט 40 שבועות, כ-150 שוטרים חסמו בשבת (19.8) אחר הצהריים את כל הכניסות לכיכר גורן, זאת, במה שהוגדר "שלושה מעגלי אבטחה סביב הכיכר". לדברי המארגנים, כ-2,000 איש ניסו להגיע לכיכר גורן והמשטרה מנעה זאת מהם. מארגני המחאה מסרו, כי 1,500 בני אדם נוספים הפגינו במוצ"ש ב-16 מוקדים אחרים ברחבי ארץ, בהם חדרה, חיפה, נהריה, קריית אונו, ראש פינה, כפר סבא, חדרה, מודיעין, ירושלים ותל אביב.

צדק ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) באומרו: "הטלת מצור משטרתי על שכונה שלמה כדי למנוע הפגנה? לילה שלם של מעצר בגלל פוסט בפייסבוק שמזמין להפגנה? מישהו בשלטון מאבד את כל הבלמים ומוכן לחצות עוד קווים אדומים. שיטות בהן נוקטים בשטחים הפלסטיניים הכבושים – מועתקות כיום בעיר ישראלית גדולה כמו פתח תקווה. דיכוי שהפעילו כלפי ערבים ובפריפריות – מופעל עכשיו נגד אחרים. עכשיו חיוני להיאבק למען דמוקרטיה. כשמנסים בכוח לסתום פיות – זה בדיוק הזמן לצעוק, להתארגן, לחשוב ולפעול כדי לחולל כאן שינוי גדול."

האירועים מובילים למסקנה, כי מינויו של בכיר השב"כ רוני אלשיך למפכ"ל המשטרה בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנעשה לדבריו "על רקע מקצועי", אינו יותר מניסיון לרתום את המשטרה להגנת ממשלת הימין ומדיניותה הגזענית והאנטידמוקרטית. מאום אלחיראן, דרך מזרח ירושלים ויפו ועד לפתח תקווה, מוכיחה משטרת ישראל שהיא מחויבת לסדר החברתי והפוליטי הקיים, על אפם וחמתם של רוב אזרחי מדינת ישראל. אלף חקירות בכירים לא יכבו את התבערה הזאת.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב