משבר באופוזיציה הסודאנית: הקומוניסטים דורשים העברת השלטון לידי האזרחים

הנהגת האופוזיציה בסודאן אמרה אתמול (שישי) כי נדחו שיחות הגישור שתוכננו להתקיים עם המועצה הצבאית במדינה. זאת, ימים ספורים לאחר חתימת הסכם בין הצדדים. "השיחות נדחו", אמר מנהיג המחאה הבכיר עומאר אלדיג'יר. "אנחנו צריכים עוד זמן להתייעצויות פנימיות כדי להגיע לחזון אחיד", הוסיף. יצוין שהמפלגה הקומוניסטית הסודאנית, אחת מכוחות האופוזיציה העיקריים, סירבה לחתום על ההסכם וקראה ליתר הגורמים למשוך את חתימותיהם מהמסמך.

הקומוניסטים מתנגדים להסכם ובו חלוקת כוח עם מנהיגי המפגינים האזרחים, שאמור להסדיר את המצב הפוליטי במדינה עד הבחירות שייערכו בעוד שלוש שנים. ההסכם הושג לפני שבועיים בתום משא ומתן ארוך בין שני הצדדים לאחר הדחתו של הנשיא עומר אלבשיר בחודש אפריל. הקומוניסטים דורשים שהשלטון יהיה בידיים אזרחיות עד לתום תקופת המעבר והעמדתם לדין של קציני הצבא שהיו אחראים למעשי דיכוי רצחניים.

לאחר הדחת הנשיא, פרץ משבר פוליטי שלווה בהפגנות ודיכוי אלים על ידי כוחות צבא וחמושים. בתום דיונים שנמשכו כמה שבועות בתיווך האיחוד האפריקאי הגיעו הצדדים להסכם רוטציה לפיו את המדינה תנהל מועצה משותפת לצבא ולאזרחים. את המועצה יוביל ב-21 החודשים הראשונים גנרל צבאי, לאחר מכן הוא יוחלף במנהיג אזרחי שיוביל אותה למשך 18 החודשים הבאים.

מועצת הצבא השלטת בסודאן הודיעה בשבוע שעבר כי הצליחה לסכל ניסיון הפיכה שבסופה נעצרו 12 קצינים בכירים וארבעה חיילים. "חיילים וקצינים מהצבא, המודיעין הלאומי ושירותי הביטחון, בהם כמה שכבר פרשו מתפקידם, ניסו לבצע הפיכה", אמר הגנרל ג'מאל עומר בשם מועצת הצבא השלטת בהודעה שנמסרה בשידור חי בטלוויזיה. "הכוחות הסדירים הצליחו לסכל את הניסיון הזה". הוא לא אמר מתי הוא קרה. הוא הבהיר כי 12 קצינים נעצרו, מהם חמישה בדימוס, וכי כוחות הביטחון ממשיכים לחפש אחר מי שארגן את ניסיון ההפיכה. "זה היה ניסיון לחסום את יישום ההסכם שהגענו אליו ושנועד לפתוח את הדרך בפני העם הסודאני כדי שיוכל להשיג את דרישותיו", אמר.