מרכז אדוה: הייצוג בכנסת של נציגי עיירות הפיתוח קטן; גדל מספרם של המתנחלים

ייצוג עיירות הפיתוח בכנסת הולך קטן ובמקביל גדל מספרם של המתנחלים במשכן. כך טוען מרכז אדוה בהודעה שפרסם היום (ראשון) לקראת הבחירות שיתקיימו מחרתיים. במשך שני עשורים שלאחר עליית הליכוד לשלטון ב-1977 עלה בעקביות ייצוג עיירות הפיתוח בכנסת, והגיע לשיא באמצע שנות ה-90 עם 12 חברי כנסת. אלא שמאז שנות נ-90 נמצא ייצוג זה בירידה עקבית, שהגיעה עד לשפל של 4 חברי כנסת שהתגוררו בעיירות פיתוח בכנסת ה-19. זאת דווקא בכנסת שנבחרה בשנת 2013 לאחר המחאה החברתית, כאשר נושאים של כלכלה וחברה שיחקו תפקיד משמעותי יותר מבכל מערכת בחירות מאז 1977.

2019-04-07_200611

בכנסת היוצאת, הכנסת ה-20, אמנם עלה מעט הייצוג עם 7 חברי כנסת מעיירות הפיתוח; אך אלה עדיין היוו שיעור נמוך בהרבה מחלקם של תושבי עיירות הפיתוח בסך האוכלוסייה הכללית.

לצד שקיעתה של הנהגת הפריפריה בכנסת, התחזק מאד ייצוג ההתנחלויות. בשנת ה'מהפך' ב-1977 נבחרה רק חברת כנסת אחת שהתגוררה בהתנחלות (גאולה כהן, תושבת קריית ארבע); מאז עלה הייצוג של ההתנחלויות בהתמדה. ב-2009 הפכה מפלגת המפד"ל למפלגת "הבית היהודי", תוך התחזקות זיהויה עם הזרם המתנחלי שבתוכה. ב-2013 זכתה "הבית היהודי" ל-12 מושבים בכנסת. באותה הכנסת כיהנו 12 חברי כנסת המתגוררים בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים. במקביל התחזק המחנה הניצי שבתוך מפלגת הליכוד וגברה זיקתו למפעל ההתנחלויות.

בכנסת האחרונה אמנם ירד מעט מספרם של חברי הכנסת המתגוררים בהתנחלויות והוא עמד על 10 חברי כנסת; ועדיין, לפי בדיקה שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה, ייצוג תושבי ההתנחלויות בכנסת עומד על כמעט פי 2 משיעורם באוכלוסייה הכללית.

לדברי מרכז אדוה "המאזן בכנסת בין עיירות הפיתוח ובין ההתנחלויות מוטה עוד יותר לטובת ההתנחלויות, כיוון שלא כל חברי הכנסת שגרים בעיירות הפיתוח פעלו בכנסת כמייצגים של מגזר זה; ומעטים הם חברי הכנסת שלא באו מעיירת פיתוח אך פעלו לייצוגן כחלק מסדר יום פוליטי של צמצום אי השוויון. מנגד, פעילות לחיזוק ההתנחלויות מאפיינת גם חברי כנסת הקשורים ללובי המתנחלים אך אינם תושבי התנחלויות".

ועוד נמסר ש"החלשות הייצוג של עיירות הפיתוח לעומת התחזקותה של נציגות המתנחלים בכנסת מהווה ביטוי נוסף להשפעה של התמשכות הסכסוך הישראליפלסטיני על סדר היום החברתיכלכלי בישראל ועל האופן שבו 'הפרויקט הלאומי' של ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים בא על חשבון קבוצות אוכלוסייה בתוך הקו הירוק. בתוך סדר היום החברתי החדש המציב את ההתנחלויות במרכז סדר היום הממשלתי נדחק מקומה של הפריפריה".