מיליון אזרחים הפגינו ברחבי ארה"ב בדרישה להחמיר את חוק הנשק

מאות אלפים הפגינו אתמול (שבת) בוושינגטון הבירה בדרישה להחמיר את חוקי הנשק בארצות הברית בעקבות הטבח בבית הספר התיכון "מרג'ורי סטונמן" בפארקלנד, פלורידה. העצרת, שבה השתתפו אמנים מפורסמים ובהם מיילי סיירוס, אריאנה גרנדה וג'ניפר האדסון, התקיימה במסגרת אירועי "צעדה למען חיינו" העולמיים. בוושינגטון נשאו המפגינים שלטים שבהם כתוב "אם הם בוחרים רובים על פני ילדים הצביעו נגדם". על פי העיתון הצרפתי "הומניטה" ביותר מ-800 עצרות ומחאות שנערכו ברחבי ארה"ב השתתפו כמיליון אזרחים.

2018-03-25_195511

"האם אני הבאה בתור?" ילדה בהפגנה שנערכה אתמול בדנוור, קולורדו (צילום: צעדה למען החיים)

הפגנות נוספות נערכו בערים גדולות בעולם. בין השאר התקיימו הפגנות בפריז, לונדון, אדינבורו, ג'נבה, סידני וטוקיו. גם בתלאביב נערכה משמרת מחאה בהשתתפות עשרות בעלי אזרחות אמריקאית, רובם סטודנטים, מול שגרירות ארה"ב שברחוב הירקון.

הטבח בפלורידה החזיר לראש סדר היום בארה"ב את הקלות שבה יכולים אמריקנים לרכוש נשק ואת הכוח הגדול של איגוד הרובאים ((NRA ויצרני הנשק. המפגינים בארה"ב מקווים לפרצת דרך במבוי הסתום, שמטרפד שוב ושוב הטלה של הגבלות על רכישות נשק, במדינה שבה אירועי ירי המוניים בבתי ספר אינם דבר נדיר. יצוין שהנשיא הימיני דונלד טראמפ מסרב לעקשנות לקדם חוקים שיטילו מגבלות אמיתיות בסחר בנשק.

קמרון קסקי, אחד התלמידים ששרדו את הטבח בתיכון בפארקלנד, נאם בעצרת בוושינגטון ואמר: "פוליטיקאים, או שתייצגו את העם או שתלכו", עוד הזהיר קסקי, לקראת בחירות האמצע בהמשך השנה: "העם דורש חוק שאוסר על מכירה של רובי תקיפה, איסור על מכירה של מחסנית עם קיבולת גבוהה וחוק לבדיקות רקע אוניברסאליות. תעמדו לצדנו או שתשימו לב שהבוחרים מגיעים".

"אפשר לשמוע את האנשים בשלטון רועדים", הוסיף דיוויד הוג, תלמיד נוסף ששרד את הטבח. "אנחנו הולכים לוודא שהאנשים הכי טובים ירוצו בבחירות, לא כפוליטיקאים, אלא כאמריקנים", אמר בנאומו בוושינגטון. "אנחנו יכולים לשנות את העולם – ונעשה את זה!", אמר הוג. אחרי הטבח התייחס הוג לציוץ של הנשיא טראמפ, שכתב שהדמוקרטים לא העבירו שום חוק להגבלת נשק כששלטו בקונגרס עם רוב בסנאט. "אתה אמור לאחד את האומה, לא לפלג אותנו. איך אתה מעז?", שאל את הנשיא.

בפארקלנד הפגינו רבבות. "אני הבא בתור?" ו"קונגרס=רוצחים" נכתב על שלטים שנשאו המפגינים. אדם בושוולד, ששרד גם הוא את הטבח, אמר לקהל בפארקלנד שהוא וחבריו חייבים להתמקד ברפורמה בחוקי הנשק. "לצערי זה עלול לקרות גם בעיר שלכם. זה מפסיק עכשיו!", אמר לקול תשואות הקהל. המפגינים ליד גבעת הקפיטול הניפו שלטים שעליהם נכתב "אנחנו השינוי", "די לשתיקה" ו"להשאיר את הכסף של איגוד הרובאים מחוץ לפוליטיקה". שתי דרישות מרכזיות שלהם היא הן לאסור על מכירה של רובי תקיפה, ולהרחיב את בדיקות הרקע שנערכות למי שרוצה לרכוש נשק.