מחאות בביירות בעקבות אסון הנמל; הקומוניסטים דורשים להקים ועדת חקירה ציבורית ועצמאית

כוחות הביטחון פיזרו הלילה (בין חמישי לשישי) מפגינים זועמים שניסו לפרוץ לבניין הפרלמנט בביירות בעקבות מחדל הממשלה בטיפול באסון נמל ביירות. בין היתר השתמשו הכוחות בגז מדמיע כדי להרחיק את המפגינים. על פי הדיווחים של קבוצות המחאה בפייסבוק, המפגינים מחו במרכז העיר ואף חסמו את הרחוב המוביל לעיריית הבירה הלבנונית.

מפגינים, הלילה, ברחובות ביירות בקרבת בניין הפרלמנט (צילום מסך: מתוך עמודי הפייסבוק של המפגינים)

מחאות נוספות שוטפות את ביירות מאז האסון. נשיא צרפת מקרון ביקר השבוע בעיר, לאחר האסון ובזמן שסייר בביירות, המונים קראו "מהפכה, מהפכה!". בהודעה רשמית שנמסרה בצהריים, מניין המתים בפיצוץ עלה ל-154 ונרשמו עוד כ-5 אלף פצועים.

על פי הודעה שפרסמה הבוקר הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית האסון שאירע השבוע בנמל ביירות ושגבה קרבנות רבים הוא "תולדה של פשע נגד האומה הלבנונית ושל היעדר תפקוד של מנגנוני המדינה ובייחוד אחריותן של כל הממשלות שכיהנו בתפקיד מאז 1992". לדברי הקומוניסטים המשטר הפוליטי בלבנון מבוסס על משטר של עדות הפועל בניגוד לאינטרסים של העם. "תפקידם המרכזי של הכוחות הפועלים לשינוי דמוקרטי מן היסוד הוא להפיל את הממשלה והלקים ממשלת מעבר ועצמאית ושיעדיה הם: לשנות את המשטר הפוליטי, להקים מדינה דמוקרטית מודרנית המסוגלת להתמודד עם שלושה אתגרים מרכזיים: המפולת הכלכלית, המשבר החברתי המחמיר ומשבר הקורונה". "אנו מצויים כעת על פרשת דרכים היסטורית ואין מקום לשוב אחורנית", הדגישו. עוד קראו הקומוניסטים להקמת ועדת חקירה אזרחית ועצמאית מהממשלה ומהפרלמנט.