מועצת חד"ש: ברוב גדול התקבלו שינויים תקנוניים למען הגברת ייצוג נשים

במושב השני של מועצת חד"ש, תחת הוועידה התשיעית, התכנסו בסוף השבוע מאות המשתתפים באולמי "אלעואדיה", בשפרעם. לאחר ברכות של עאדל עאמר, מזכ"ל מק"י, מנצור דהאמשה, מזכיר חד"ש, ועפו אגברייה, יו"ר חד"ש, דנה המועצה בשינויים תקנוניים, בהיערכות לבחירות המקומיות והכלליות ובהתארגנות לקראת הפגנות יום האדמה הארציות.

2018-03-27_204134

מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר, בעת פתיחת ישיבת מועצת חד"ש בשבת האחרונה בשפרעם (צילום: אל אתיחאד)

 

השינוי המשמעותי ביותר שאושר בתקנון חד"ש הוא הרחבת הייצוג לנשים בכל מוסדות חד"ש וברשימות החזית לבחירות השונות: הבטחת ייצוג נשי בשיעור של 25%, ובמקומות הריאליים, ברשימות הבחירות לכנסת, להסתדרות ולרשויות המקומיות. כמו כן, בבחירות למזכירות חד"ש הובטחה הגדלת השריון ברשימת הנשים ל-10 מושבים, כך שייצוג הנשים בקרב חברי המזכירות יגיע עד לרמה של כשליש לכל הפחות.

כמו כן, נקבע סף של 12 שנים לכהונה עבור ח"כ מטעם חד"ש על מנת לדאוג לריענון של השורות. בשל סמיכות ההחלטה לבחירות הקרובות, תחול ההחלטה רק מהבחירות לכנסת ה-22.

שינוי תקנוני נוסף שאושר הוא פסילת פתקי הצבעה למוסדות חד"ש השונים בהם לא מסומנים שלושה רבעים מכמות המועמדים הנדרשים לסימון. למשל, אם למזכירות חד"ש נבחרים 28 צירים, כל פתק שיכיל פחות מ-21 סימונים (75%) – ייפסל. את הצעה זאת העלו חברי ועדת הביקורת שטענו כי יש למגר תופעה של "בלוקים", כלומר למנוע מצב של רשימות מוכנות מראש או תופעות של הצבעות הדדיות במסגרת עסקאות ממין זה.

עוד נמסרו על ידי יו"ר ועדת המעקב של הציבור הערבי, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש) פרטים על האירועים לציון יום האדמה שיתקיימו בסוף השבוע הקרוב. יום האדמה יצוין על ידי הציבור הערבי-פלסטיני בישראל בסוף השבוע הקרוב בגליל, במשולש ובנגב. ביום שישי, 30 במארס, יום השנה ה-42 ליום האדמה, תתקיים התהלוכה המסורתית בעיר עראבה שבגליל. למחרת, בשבת 30 במארס יתקיים אירוע מחאה באדמות אל-רוחה שליד העיר אום אל-פחם. במקום אמור לעבור קו מתח גבוה שיפקיע חלק מהאדמות וימנע שימוש מחלק אחר. זו רזרבת הקרקעות האחרונה של העיר. פעולות מחאה נוספות יתקיימו בנגב בסימן ההתנגדות לתכנית הקמת מכרה הפוספטים על ידי הקונצרן המופרט כי"ל שבבעלות איל ההון תושב לונדון, עידן עופר. המכרה המתוכנן עלול להוביל לעקירתן של אלפי משפחות ערביות-בדואיות מאדמותיהם ולזיהום אוויר קשה בעיר ערד.

כמו כן, חברי ועדת המעקב לציבור הערבי יבקרו ביום שישי בבתיהם של ששת חללי יום האדמה שנפלו מאש המשטרה במארס 1976. עוד נמסר מוועדת המעקב על תמיכתה במערכה נגד הפקעת בתי הקברות ונכסי וקף מוסלמים ביפו ובחיפה.

ברכה ציין בדבריו ש"יום האדמה – השביתה הכללית של האוכלוסייה הערבית בישראל ב-1976, בתגובה להחלטת הממשלה להפקיע שטחי קרקע גדולים נוספים מידי האוכלוסייה הערבית, הייתה אירוע היסטורי לא רק מבחינת הציבור הערבי בישראל והעם הערבי הפלסטיני בכללותו, אלא גם בתולדות המפלגה הקומוניסטית".