מדינות אירופה הטילו סנקציות על יוון בעקבות מענק של ממשלת ציפראס לגמלאים

"ממשלת יוון לא תיכנע ללחץ המופעל מצד גוש האירו לבטל מענקים חדפעמיים לגמלאים עניים לכבוד חג המולד – כך אמר אתמול (חמישי) שר האוצר שהבהיר כי "הממשלה צריכה לשמור על אמינות כלפי אזרחיה כמו גם כלפי נושיה הבינלאומיים". אתמול הודיעו הנושים כי הם משעים את הסכם הסיוע לאחר החלטתו של ראש הממשלה אלכסיס ציפראס. על מתן המענקים בסך 617 מיליון יורו. הפרלמנט אישר הערב את החלטת הממשלה.

2016-12-16_201502

גמלאים בהפגנות ההמוניות שנערכו ביוון בשבוע שעבר, במסגרת שביתה כללית (צילום: המפלגה הקומוניסטית היוונית)

שר האוצר אוקליד צקלוטוס, המבקר בברלין, אמר כי על מדינות אירופה להראות כי הן מסוגלות לפתור את בעיותיהן ולהשיב את הביטחון בהן ברקע הישגים שרשמו מפלגות הימין פופוליסטיות ברחבי היבשת. "התושבים צריכים לראות שההקרבה שלהם בשששבע השנים האחרונות מתחילה להשתלם", הסביר. "אם המובטלים והפנסיונרים לא יראו שיש להם תפקיד וחלק בצמיחה שלאחר המשבר, אז אירופה תהיה בבעיה חמורה מאוד". הוא הוסיף כי הממשלה באתונה, שמחזיקה ברוב קטן בפרלמנט, לא מתכוונת להתפטר.

יצוין שהיום התקיימו הפגנות גדולות של גמלאים באתונה, רבים מהם ספגו קיצוצים בקצבאותיהם מאז 2010, כחלק מצעדי הצנע שנקטו הממשלות השונות על מנת לעמוד בתנאי שלושת הסכמי החילוץ עם גוש היורו ועם גופים פיננסיים בינלאומיים בעקבות המשבר הקפיטליסטי. המהלך של ציפראס עורר זעם בקרב גורמים בגרמניה וממשלות אחרות באירופה, אולם בעדות נוספת למחלוקות ביבשת יצאו נשיא צרפת פרנסואה הולנד ושר האוצר שלו להגנתה של יוון. על פי הודעה שפרסמה המפלגה הקומוניסטית היוונית הערב, רבבות גמלאים הפגינו ברחבי יוון נגד המדיניות החברתית והכלכלית של ממשלת ציפראס. לדבריה "זה לא מספיק לחלק מענק חדפעמים יש להשיב באופן מיידי את רמת הגמלאות, ההטבות הנוספות במוסדות הרווחה שנאבדו וזכויות מלאות במערכת הרפואה הציבורית כפי שהיה נהוג לפני 2010". עוד נמסר כי פנסיונרים התייצבו בהמוניהם להפגנות שערכו ב-8 בדצמבר האחרון, במסגרת השביתה הכללית שהוכרזה במדינה.

דרישותיה של קרן המטבע הבינלאומית וממשלות אירופה מממשלת יוון יביאו את עניי המדינה אל סף הרעב הזהיר קוסטס כריסטוגונוס, פרופסור באוניברסיטת אריסטו בסלוניקי, במאמר שפרסם אתמול בשבועון האמריקאי "ניוזוויק". מאמרו של כריסטוגונוס בא בתגובה למאמר של שניים מבכירי קרן המטבע, מוריס אובסטפלד ופול תומסון, ולפיו הקרן אינה לוחצת די הצורך על יוון להנהיג מדיניות של צנע. קבלת הדרישות הללו, מגיב כריסטוגונוס, משמעותה היא סבל מיידי למספר עצום של יוונים. אחרי הקיצוץ האחרון בפנסיות, בתחילת השנה, צנח החציון שלהן ל-665 אירו לחודש – 85 אירו בלבד מעל קו העוני.

לדעת כריסטוגונוס, הרפורמות צריכות להתרכז במאבק נגד המונופולים השולטים במשק היווני. הללו מנצלים את העובדה שמדובר במשק קטן ובעל מאפיינים גיאוגרפיים ייחודיים, כדי לשמור על רמת מחירים שבכמה מקרים גבוהה אפילו יותר מאשר בגרמניה העשירה. עוד הוא סבור, כי יש להעלות את ההכנסות ממס עלידי מאבק יעיל במקלטי מס ובהעלמת הכנסות, שלפי ההערכות עולים לאיחוד האירופי 190 מיליארד אירו בשנה. יוון יכולה להרוויח מיליארדי יורו משיתוף פעולה במאבק בתופעות אלו.