מדורו מועמד לנשיאות ונצואלה; ארצות הברית מאיימת בהפיכה צבאית

שר ההגנה של ונצואלה אמר אמש (שישי) כי דבריו של שר החוץ האמריקאי רקס טילרסון, שהעלה את האפשרות שהצבא במדינה ידיח את הנשיא ניקולס מדורו מתפקידו, הם "מקוממים ומחפירים".

טילרסון, בפתח ביקורו בכמה ממדינות אמריקה הלטינית, איחל אתמול לביצוע הפיכה צבאית בוונצואלה. זאת, בדומה להפיכה הצבאית בתמיכת ארה"ב והעקובה מדם שהדיחה את הנישא צ'ילה הסוציאליסטי סלבדור איינדה בספטמבר 1973.

2018-02-03_205349

הנשיא מדורו לאחר הכרזת המועמדות בבחירות, אמש, בקראקס (צילום: סוכנות הידיעות של ונצואלה)

מפלגת השלטון בוונצואלה, המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת, בחרה אמש בנשיא המכהן ניקולס מדורו כמועמד בבחירות לנשיאות שיתקיימו השנה. המועמדות של מדורו התקבלה פה אחד בתום הוועידה השלישית של המפלגה שנערכה אתמול בבירה קראקס. סגן נשיא המפלגה, דיוסדדו קבליו מסר "זה הגיוני שהמועמד שלנו לנשיאות יהיה החבר מדורו שאנו מכירים מזה שנים רבות". עוד התייחס קבליו לפירור הקיים בכוחות הימין שבאופוזיציה שאינם יודעים האם ומתי יציבו מועמד בבחירות שיתקיימו ב-30 באפריל.

בתום ישיבה של השלכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית של ונצואלה, ביום רביעי שעבר, פורסמה הודעה בה אין התייחסות ישירה למועמדות של מדורו. "בבוא הזמן נחליט האם החבר מדורו יזכה בתמיכתנו", מסר דובר המפלגה לעיתונים. בישיבה נמתחה ביקורת קשה על המדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה.

"בשנים האחרונות העמיק את המשבר הכלכלי בוונצואלה, תולדה של המשבר הפוקד את הקפיטליזם המקומי התלוי בהכנסות הנפט והגז. מצבם של המוני העם ושל העובדים בעיר ובכפר נעשה קשה עד מאוד. המדיניות של ממשלה, המבוססת על רפורמות מתקדמות, אינה מסוגלת לתת מענה למשבר זה. מדיניות זו, שאינה תחת הנהגת ארגון מהפכני, אינה יכולה לתת פתרון למצוקה הגוברת מעבר למענים חלקיים וזמניים. מה שדרוש כעת הוא חיסול הקפיטליזם ולהעמיד את הפועלים ואת העם עובד בראש התהליך המהפכני", נאמר בהחלטת הלשכה.