מאות תלמידי גימנסיה הרצליה ומוריהם הפגינו מול כלא גבעון: דורשים לשחרר אם ובתה

מאות מורים ותלמידי הפגינו הבוקר (חמישי) בעקבות מעצרה של תלמידה בת 13 המוחזקת עם אמה בכלא גבעון שברמלה. אל המפגינים הצטרף ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) שמסר "מה שהילדים המפגינים כבר יודעים על דמוקרטיה, שר הפנים אריה דרעי ומנכ"ל רשות ההגירה, פרופ' שלמה מור יוסף, חייבים ללמוד: אסור לכלוא ולגרש ילדים! את גזירת הגירוש המזכירה משטרים אפלים מן העבר, חייבים לעצור מייד".

על פי ידיעה שפורסמה ב"הארץ", האם ובתה נעצרו מבלי לערוך לה שימוע לפני כן, בניגוד להנחיית משרד המשפטים. ברשות ההגירה, האחראית למעצר, אמרו שהיא תחל לערוך שימועים לילדי מהגרים המיועדים לגירוש רק לאחר הכשרת כוח האדם הנדרש. ברשות סירבו להתחייב לגבי המועד שבו יחלו השימועים או תחל ההכשרה.

גנה אנטיגו, תלמידת כיתה ז' בגימנסיה הרצליה בתל אביב, שנעצרה יחד עם אמה (צילום: המוקד לפליטים ולמהגרים)

גנה אנטיגו, אזרחית הפיליפינים שנולדה בישראל, היא תלמידת כיתה ז' בגימנסיה הרצליה בתל אביב. אמה שוהה בישראל מאז 2004, ב-12 השנים האחרונות ללא אשרה. פקחים באו לביתן בשעה 6:15, כשגנה הכינה את הילקוט שלה והתכוננה לפגישה עם חברתה, שעמה היתה אמורה ללכת לבית הספר. עם פתיחת שנת הלימודים התחייב מנכ"ל רשות ההגירה מור יוסף, כי ילדי מהגרים לא ייעצרו לאורך יום הלימודים או בדרך לבית הספר וממנו. השבוע נעצר גם ראלף הראל, תלמיד כיתה ה', לפני צאתו לבית הספר. ברשות ההגירה אומרים כי המעצרים "אינם מפרים את ההתחייבות, מכיוון שהיא אינה מתייחסת לזמן ההכנות ללימודים".

מנהל גימנסיה הרצליה, זאב דגני, בא אמש עם כמה מורות מבית הספר למתקן ההגירה בבית דגן כדי למחות על מעצרן של גנה ואמה ולקרוא לשחרורן המיידי. דגני סיפר כי המורות והוא ראו מבעד לסורגי המתקן את גנה, וכי היא בכתה ללא הפסקה. "זה לא אנושי, לא חוקי ולא מוסרי לעצור ולגרש ילדה שבסך הכל הכינה את התיק שלה לבית הספר", אמר דגני ל"הארץ". "הממשלה שלנו נטפלת לילדה קטנה כשהיא לא מצליחה לטפל בבעיות יותר גדולות. איזה מין חברה אנחנו? אני מתבייש להיות ישראלי בימים אלה. אנחנו בבית הספר ניאבק עד שגנה תשוחרר". מהמוקד לפליטים ומהגרים נמסר: "מדובר בהחרפה חמורה מטעם רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד הפנים, במטרה לנצל תקופה שבה יש ממשלת מעבר זמנית על מנת לקדם אינטרסים זרים שאינם עולים בקנה אחד עם המדיניות שנהגה משך שנים, ולפיה אין מגרשים תלמידים בזמן שנת הלימודים".