מאות אלפים הפגינו ברחבי גרמניה נגד הסכמי הסחר החופשי הניאו-ליברליים

320 אלף מפגינים יצאו לרחובות בגרמניה אתמול (שבת) כדי למחות על הסכמי הסחר עם ארה"ב ועם קנדה. ההפגנות נערכו ב-7 ערים ברחבי המדינה: ברלין, פרנקפורט, לייפציג, קלן, מינכן ושטוטגרט. המארגנים מסרו לעיתון הצרפתי "הומניטה" כי מספר המפגינים אתמול היה גבוה הרבה יותר מ-250 אלף מפגינים שהשתתפו במחאה דומה אשתקד. בין המפגינים רבבות פעילי מפלגת השמאל "די לינקה" והמפלגה הקומוניסטית הגרמנית. בברלין ובמינכן נהרו המפגינים לעצרות עם דגלים אדומים וסיסמאות למרות הגשם, תוך שהם נושאים כרזות שעליהן נכתבו מסרים של ארגונים נגד גלובליזציה, מפלגות השמאל וארגוני עובדים.

2016-09-18_200422

חברי "די לינקה", אתמול, בהפגנה שנערכה בברלין (צילום: סניף "די לינקה" בברלין)

ההפגנות שנערכו אתמול מגיעות בעיתוי קריטי לשני ההסכמים המצועים: נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר כי הוא מקווה להשלים את המגעים לגבי הסכם TTIP עד לסוף השנה; יעד זה ספג כמה מהלומות בחודש שעבר כשפוליטיקאים צרפתים וגרמנים הביעו בפומבי ספקות לגבי קיומו של ההסכם, ואולם הבית הלבן הודיע כי לא יוותר ויעשה כל מאמץ לסיים את ההסכם לפני שאובמה יעזוב את הבית הלבן.לגבי הסכם CETA עם קנדה – תנאי ההסכם כבר סוכמו ב-2014, וגורמים רשמיים משני הצדדים של האוקיאנוס האטלנטי דוחפי לחתימה באוקטובר – חרף העובדה שרוב חברי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שבשלטון מתנגדים בחריפות למהלך.

בעלי ההון בגרמניה תומכים בהסכם מכיוון שהוא מבטיח את הפחתת המכסים, פחות רגולציה ושווקים גדולים יותר למוצריהם. אולם הדיונים על ההסכם עוררו התנגדות באירופה, שם חוששים האזרחים כי הוא ירמוס בגסות את חוקי העבודה ב-28 מדינות האיחוד ואת החוקים הסביבתיים, ויוביל למיקור חוץ, להפרטה מואצת ולאובדן מקומות עבודה. גם התוכניות להקמת בית משפט מיוחד שידון בטענות שיעלו חברות נגד הממשלה על הפרות רגולטוריות גררו ביקורת, מכוון שזה מעניק לחברות הרב-לאומיות זכות וטו על מדיניות ציבורית. יצוין שבסקר שנערך באחרונה בגרמניה נמצא כי 28% מהמשיבים הטילו ספק ביכולת של הסכם השכר להיטיב עם הציבור. 52% חשבו כי הוא יוביל לסטנדרטים נמוכים יותר ולמוצרים באיכות נמוכה יותר.