מאות אלפים הפגינו בעולם לציון יום האקלים הבינלאומי

מאות אלפים הפגינו אתמול (ראשון) בבניו יורק לקראת ועידת האקלים העולמית שתתכנס מחר במטה האו"ם בעיר. בוועידה ידונו נציגי המדינות המשתתפות בדרכים להפחתת פליטת גזים הפוגעים בסביבה. בהפגנה בעיר, שלפי הערכות השתתפו כ–310 אלף בני אדם, לקחו חלק מזכ"ל האו"ם, באן קי־מון, ראש העיר ביל דה בלאסיו, מוזיקאים כמו סטינג וכן מדענים שלבשו מעילי מעבדה, איגודי עובדים, פעילי שמאל תזמורות ועשרות ארגוני סביבה וצדק חברתי לדברי המארגנים, זו המחאה הגדולה ביותר בחמש השנים האחרונות נגד שינויי האקלים.

2014-09-22_214050

ח"כ דב חנין בהפגנה שנערכה אמש בתלאביב לקראת ועידת האקלים העולמית (צילום: גרינפיס)

ההפגנה שלוותה בשירים, בתופים ובצופרים שנשמעו למרחק רב, הפכה להפגנה למען הסביבה ההמונית ביותר מאז העצרת בקופנהגן בשנת 2009 שגם כן עסקה בשינויי אקלים, בה יצאו עשרות אלפי מפגינים למחות על מעצר 2,000 פעילי סביבה. משטרת ניו יורק מסרה כי בהפגנה אתמול לא בוצעו מעצרים.

הפגנות נוספות נערכו מפריז ועד פפואה גינאה החדשה, מאות אלפי בני אדם יצאו לרחובות ב–166 מדינות בעולם לציון יום האקלים הבינלאומי וקראו למנהיגיהם לפעול בדחיפות נגד ההתחממות הגלובלית. במקביל התקיימה צעדה דומה גם בתל אביב, ביוזמת הארגונים ארגונים סביבתיים, ביניהם גרינפיס ומגמה ירוקה. המפגינים דרשו התחייבות ממשלתית ליעד של 100% אנרגיה מתחדשת עד 2050, והחזרה של התכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה. כמו כן דרשו המפגינים להפסיק את התמיכה הממשלתית בפרויקטים המגבירים את פליטות גזי החממה, כמו הקידוחים בגולן. בין המפגינים: ח"כ דב חנין מחד"ש.

יצוין ימים לפני ההפגנה, לקראת פסגת האו"ם, יצא לחנויות ספרה האחרון של הסופרת והעיתונאית נעמי קליין, "זה משנה הכל" (“This Changes Everything”) שעוסק במאמצים הכושלים לבלום את ההתחממות הגלובלית. הספר, ספרה השלישי של קליין, מציע תזה לפיה שינוי האקלים הוא תוצאה של אידיאולוגיית שוק חופשי שיצאה משליטה וכוח מופרז שניתן לתאגידים. הספר, שהושק ביום חמישי בניו יורק, כבר כונה “המניפסט של התנועה הסביבתית” על ידי מספר כלי תקשורת ופעילים סביבתיים.

האירוע בניויורק בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/301805359975258/?ref=5

בגיליון "זו הדרך" הקרוב יתפרסם דיווח נרחב על הוועידה בניויורק וההפגנה הגדולה. בגיליון "זו הדרך" של סוכות, תתפרסם סקירה של ספרה האחרון של נעמי קליין "זה משנה הכל"