לשמאל המאמין בזכויות אדם דרוש שמאל עממי המאמין בבני אדם

בביקורו בשבוע שעבר בקריית שמונה (16.10), הטיח רה"מ בנימין נתניהו באוזניה של פעילת הדיור הציבורי ותושבת העיר אורנה פרץ: "את משעממת. את לא מעניינת אותנו". זאת, לאחר שפרץ שאלה את נתניהו לגבי חדר המיון בקריית שמונה שהבטיחה הממשלה אך לא קיימה. בעקבות כך, נשמעו מצד אנשים המזדהים כשמאל לא מעט התבטאויות ברוח זו: "המזרחים הטיפשים בפריפריה מצביעים ליכוד למרות שהוא דופק אותם, והם ימשיכו תמיד לעשות את זה".

2018-10-22_195844

נתניהו בית ביקורו בקריית שמונה, 16.10 (צילום: לע"מ)

דומה כי יותר משקביעות אלה הן כתב אישום נגד הפריפריה, קביעות אלה הן למעשה כתב אישום נגד המחנה שבישראל מקובל לכנותו בשם "שמאל". אך שמאל ליברלי כזה, המאמין בזכויות אדם אך לא בבני אדם, הוא שמאל כושל שכנראה ימשיך להיכשל במאמציו להחליף את השלטון.

אם כל שנותר למחזיקים בגישה זו – להתפלל שהעם ייעלם ויוחלף כבמעשה קסם בעם אחר, אזי אותו מחנה פוליטי נקלע לבעיה עמוקה. איש אינו הולך להיעלם. לפיכך, אם אנו רוצים לראות כאן שינוי חברתי ופוליטי של ממש – אין תחליף ואין קיצורי דרך במאבק זה. אין חלופה, אלא לשוחח ולשכנע את החברה שאנחנו חיים בה.

יש להבחין בין שני דגמים של שמאל. אני מבקש להבדיל בין שמאל ליברלי, שברובו כושל, לבין השמאל שאני חושב שצריך להיבנות בישראל – שמאל אנטיליברלי, שמאל עממי וסוציאליסטי.

כל עוד השמאל הליברלי בישראל, ברובו לפחות, נוקט בהתנשאות עדתית, לוקה בפטרונות ולפעמים מתבטא "סתם" בגזענות, אפשר להבין לגמרי מדוע רוב האנשים אינם מזדרזים לזהות את עצמם עמו.

שמאל ליברלי מדגיש כי עלינו לקדם לגליזציה של טופוגייזבשבת, במקום לזעוק שהשכר במשק נמוך מדי ושהכל יקר מדי. במקום לעסוק באי השוויון העמוק במערכת החינוך, במקום להציע פתרונות של דיור ציבורי ודיור בר השגה, במקום לעסוק בעצירת ההפרטה הזוחלת של מערכת הבריאות, ממשיך אותו שמאל להתבצר במרחב שבין כיכר הבימה לכיכר רבין.

נחוץ מאוד כעת לא לעשות עוד ממה שכבר כשל, אלא לעשות את מה שטרם נעשה:

עלינו לבנות שמאל עממי, המאמץ ערכים סוציאליסטיים. עלינו לבנות שמאל הרואה לנגד עיניו גם את רהט, גם את חיפה, גם את כרמיאל וגם את לוד. עלינו לבנות שמאל המדבר עם אנשים, הסבור שתפקידו לשכנע ולייצר רוב חדש בחברה הישראלית המגובש סביב הרעיונות שלו.

יש לבסס שמאל הדואג לחיים עצמם: לרווחה, לחינוך, לדיור, לבריאות, לתחבורה ציבורית וגם לשלום ישראליפלסטיני צודק, שהוא הדרך היחידה להבטיח לכולנו חיים בביטחון. בואו נבנה שמאל שאוהב את המוני העם שחיים כאן ושואף להשיג עמם חיים טובים יותר.

אורי וולטמן

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרב