הקדמת הבחירות: הממשלות מתחלפות אבל הימין נשאר בשלטון

ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד החליטו ביום שני להוביל הצעת חוק לפיזור הכנסת. לאחר אישור ההצעה, תיכנס הרוטציה לתוקף ולפיד יכהן כראש הממשלה בממשלת המעבר. בהתייחס לפיזור הכנסת, מסר בנט לתקשורת: "אנו עומדים לפניכם היום ברגע לא קל מתוך הבנה שקיבלנו את ההחלטה הטובה לישראל". ואכן, זו ההחלטה הטובה היחידה שקיבלו הצמד בנט-לפיד בשנה שחלפה.  לדברי מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), עאדל עאמר: "בנט חתם אתמול על תעודת פטירה לממשלתו – שלא נתנה סימני חיים זה שבועות ארוכים. זו הייתה הממשלה הקצרה בתולדות המדינה ואין זה מקרי. היא לא הצליחה להציב אלטרנטיבה ראויה למורשת נתניהו ההרסנית, ואף המשיכה לדבוק בדרכו".

עוד הדגיש עאמר כי "ממשלת השינוי לא שינתה דבר לטובה: היא העמיקה בהתמדה את מדיניות ההתנחלויות והכיבוש. מספר הקורבנות הפלסטינים מירי חיילי הכיבוש רק גדל, ולאחרונה נודע כי בנט גרר את האזרחים למלחמה חשאית ומיותרת נגד איראן וסוריה". עוד מסר: "הממשלה שתחלוף דגלה במדיניות קפיטליסטית ניאו-ליברלית קיצונית,  שהצליחה  לעשות  את  הלא-יאמן  ועלתה  על קודמותיה. היא סירבה לפצות על יוקר המחיה הגובר, ודרדרה את מצב המורים, שיצאו בתגובה למאבק לשיפור מעמדם ושכרם".

"דווקא שר הבריאות ומנהיג מרצ ניצן הורוביץ ויו"ר רע"מ מנסור עבאס ניסו למנוע את נפילת הממשלה עד לרגע האחרון. בתום שנת שותפות עם הימין, הם נאלצים לשוב אל ציבור בוחריהם המצטמק בידיים ריקות. כמה הבטחות הפריחו לאוויר! אולם דבר לא התממש. מפלגת העבודה, מרצ ורע"מ שימשו עלה תאנה עבור ממשלה כובשת ודורסת".

מזכ"ל מק"י הדגיש כי הרשימה המשותפת הייתה "הסיעה היחידה בכנסת שעמדה במבחן: מלבד לה איש לא התנגד לכיבוש ולרמיסת זכויות אדם. חבריה וחברותיה פעלו למען קידום שוויון, צדק חברתי ושלום. לכן, גם בבחירות הקרובות תהיה הרשימה המשותפת הכתובת היחידה עבור הציבור הערבי ועבור היהודים הדמוקרטים הנאבקים באפליה ובאפרטהייד. הרשימה המשותפת היא חלופה אמיתית וצודקת מול הימין הקיצוני וגרורותיו".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), ציין כי "הניסיון לשמר את הכיבוש גרם לנפילת הממשלה, שעשתה כל שביכולתה כדי להתעלם ממנו. סיום הכיבוש הוא האינטרס של כולנו: כל עוד הכיבוש יוסיף להתקיים לא יהיו פה לא דמוקרטיה, לא יציבות ולא שלום, שוויון וצדק חברתי".