ללא תקדים: הנשיא בולסונרו השתתף בהפגנה למען הפיכה ובעד דיקטטורה צבאית

נשיא ברזיל הימני-קיצוני, ז'איר בולסונרו, השתתף אתמול (שני) בהפגנה בבירה ברזיליה למען הפיכה צבאית ונגד הסגר שהחילו מושלי מחוזות כדי לבלום את מגפת הקורונה. עוד קראו כ-600 מפגינים לפזר את הפרלמנט, לפטר את שופטי בית המשפט העליון ולעצור את מושלי המחזות – בייחוד את המושל הקומוניסטי של מראניו, פלביו דינו.

הנשיא עלה על חלקה האחורי של משאית, ושלהב את ההמונים בקריאות בהן "על ברזיל כולה להבין כי רצון העם הוא מה שקובע". הפגנות דומות נערכו בריו דה ז'ניירו ובסאו פאולו, שם תומכיו של בולסונרו נסעו בשיירות כלי רכב, צפרו בקול רם ונופפו בדגלי ברזיל. במהלך נאומו, שבו נתקף שיעול, בולסונארו הוסיף "עליכם להילחם למען המדינה שלכם. סמכו על הנשיא שלכם שיעשה את הנדרש".

בולסונרו, קצין זוטר לשעבר, מותח ביקורת מתמדת על צעדי הסגר שנקטו מושלים שונים, כולל מושלי המדינות המאוכלסות ביותר במדינה, סאו פאולו וריו דה ז'נרו, כדי לעצור את התפשטות הנגיף. ביום שישי הוא פיטר את שר הבריאות הפופולרי, שתמך בהגבלות שלדברי בולסונרו פוגעות בכלכלה. אתמול צוין בברזיל "יום הצבא", המוקדש להבעת הערכה לצבא הברזילאי. ההפגנה בבירה, שבה נכח בולסונרו, נערכה מול מפקדת הצבא. בעבר כינה בולסונרו את תקופת השלטון הצבאי בברזיל, שנמשכה 21 שנה מההפיכה הצבאית של 1964 עד ל-1985, "עידן הזהב" של המדינה.

עצם השתתפותו בהפגנה שבה הושמעו קריאות בעד משטר צבאי הביאה לביקורת נגדו מתוך מערכת המשפט והפרלמנט. השופט העליון לואיס רוברטו בארוסו מסר בהצהרה מיוחדת כי "זה מפחיד לראות מפגינים הקוראים להשיב את המשטר הצבאי, 30 שנה אחרי חזרת השלטון הדמוקרטי. דיקטטורות מפגינות תמיד אלימות כלפי מתנגדיהן, צנזורה וחוסר סובלנות". השופט בארוסו הוסיף כי "האנשים הטובים שאוהבים את ברזיל אינם רוצים בכך".

נשיא לשכת עורכי הדין של ברזיל, פליפה סנטה קרוז, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי בולסונרו "חצה את כל הקווים האדומים" בנוכחותו בהפגנה. לדבריו, "הגיע הזמן של הדמוקרטים להתאחד ולהתגבר על מחלוקות וקשיים, למען המטרה הגדולה יותר של חירות". המפלגה הקומוניסטית של ברזיל קראה שוב להתפטרותו ובהצהרה שפרסמה כינתה אותו "מלאך המוות".

 

בולסונרו הביע בשבועות האחרונים התנגדות עזה לסגר, בטענה כי הוא יוצר מחנק כלכלי שמחירו יהיה כבד יותר משל המגפה ושהפנדמיה "היא לא יותר משפעת קלה". עד כה דיווחה ברזיל על כ-39 אלף חולים ועל קרוב ל-2,500 מתים.

בחודש שעבר עלו חששות כי הנשיא נדבק בקורונה מדוברו שאובחן כחולה. בולסונרו, בן 65, אמר אז כי אם יתברר שהוא חולה הוא יחלים במהרה בגלל מה שכינה "הרקע האתלטי" שלו. בכמה מהופעתיו בתקשורת בעת האחרונה הוא נראה מקנח את אפו בידו ולאחר מכן לוחץ ידיים. בסרטונים שצולמו אתמול בהפגנה בברזיליה הוא אף נראה משתעל מבלי לכסות את פיו — מעל לראשיהם של המפגינים, שחלקם לא עטו מסכות. נשיא ברזיל הגביר את הופעותיו בציבור בשבועות האחרונים, כשהוא נפגש עם תומכים, מפגינים, עוברי אורח ובעלי עסקים, בניגוד להמלצות ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות שלו.

 

הקריאה של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל להדיח את בולוסונרו – "מלאך המוות" (בפורטוגזית):

PCdoB defende frente de salvação nacional contra o mensageiro da morte