לאחר 61 שנה: נשיא צרפת הכיר שפעיל קומוניסטי עונה ונרצח על ידי הצבא באלג'יריה

נשיא צרפת עמנואל מקרון הכיר אתמול (חמישי) באופן רשמי באחריות המדינה להירצחו של פעיל קומוניסטי ממתנגדי הכיבוש הקולוניאלי באלג'יריה והודה בפעם הראשונה שהצבא השתמש בעינויים במהלך מלחמת העצמאות של אלג'יריה. כך מוסר הבוקר העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה".

מקרון ביקר אתמול בביתה של אלמנתו בת ה-87 של המתמטיקאי ומרצה באוניברסיטת אלג'יר מוריס אודין, שנעלם לאחר מעצרו ב-1957 בידי הצבא הצרפתי. הוא ביקש את סליחתה והכריז על פתיחת הארכיונים הצרפתיים על המלחמה. לאחר הביקור הביע דובר המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, הנאבקת מזה עשרות שנים לגילוי פשעי האימפריאליזם הצרפתי בצפון אפריקה, תקווה לפתיחת כל הארכיונים של שירותי הביטחון והצבא ולתחילתו של עידן חדש ביחסים בין צרפת לאלג'יריה.

2018-09-14_165447

מרסל אודין בשער הראשי של העיתון הצרפתי "הומניטה"

אודין, שהיה פעיליה המרכזיים של המפלגה הקומוניסטית האלג'יראית שפעלה במחתרת, נרצח ב-1957 ככל הנראה במהלך הקרבות על אלג'יר, אחרי שעונה קשות על ידי הצבא. הודאתו של מקרון מהווה שינוי דרמטי בגרסה המסורתית של ממשלות צרפת לגבי הרצח לפיה "אודין ברח ממעצרו ומאז אבדו עקבותיו".

היעלמותו של מוריס אודין הייתה לסמל האלימות הצרפתית במהלך המלחמה הקולוניאלית הברוטלית, שהסתיימה בעצמאות אלג'יריה ב-1962. בבירה אלג'יר הוקמה לאחר העצמאות כיכר על שמו של אודין והמערכה של המפלגה הקומוניסטית הצרפתית ושל אלמנתו לחשיפת האמת גרם למקרה שלו להישאר בכותרות במשך שנים רבות.

בהצהרה שהעניק מקרון לאלמנתו של אודין, הוסברה השיטה שאפשרה לצבא לחסל באופן חוקי גורמים כמו אודין, שפעל למען עצמאות אלג'יריה. כוחות הביטחון הורשו לעצור, לאסור ולחקור "באמצעות שיטות מיוחדות" את כל "החשודים" דרך סמכויות סודיות שקיבלו מהפרלמנט כדי "להשיב מחדש את הסדר על קנו במחוזות צרפת שבצפון אפריקה". באותה תקופה, הרשויות בצרפת כינו את דיכוי המאבק לשחרור לאומי של אלג'יריה, כ"מבצע להשבת הסדר הציבורי וחיסול קני המחבלים".

"השיטה הייתה התירוץ המצער לפעולות, לעתים איומות, כולל עינויים, שהובלטו בפרשת אודין" נאמר בהצהרה הנשיאותית, לפיה העינויים הפכו "לכלי נשק לגיטימי" נגד חזית השחרור הלאומי, המפלגה הקומוניסטית האלג'יראית ותומכי העצמאות.

קודמו של מקרון, פרנסואה הולנד, הודה בעבר כי אודין לא נמלט – כפי שטענה הגרסה הרשמית של האירועים אלא מת בבית הכלא, אחרי שנעצר בביתו ביוני 1957." כולם צריכים לדעת כעת את האמת", אמר נשיא צרפת הנוכחי לאלמנתו של אודין. יצוין שעד לעצמאותה, אליה פלשה צרפת ב-1830, אלג'יריה הייתה ל"חלק בלתינפרד מהרפובליקה הצרפתית".