לאחר מלחמת עולם השנייה ארה"ב העסיקה אלף נאצים כמרגלים 'במערכה נגד הקומוניזם'

שירותי הביטחון של ארה"ב גייסו כאלף נאצים, ביניהם רוצחים של יהודים, בתור מרגלים במלחמה הקרה "במערכה נגד הקומוניזם". כך עולה ממסמכים מסווגים שנחשפו באחרונה ותוכנם פורסם ביום א' ב"ניו יורק טיימס". לפי המסמכים, כמה מהמרגלים החזיקו בעבר עמדות בכירות בהיררכיה הנאצית והאמריקנים התאמצו מאוד כדי להסתיר זאת, גם מעמיתיהם בממשל.

2014-10-28_193440

מהמסמכים עולה כי בשיאה של המלחמה הקרה בשנות ה-50 השקיעו בכירי הבולשת הפדרלית והסיאיי.אי מאמצים רבים בגיוס חברי המפלגה הנאצית לשעבר, כדי שיסייעו להם ביריבות עם הסובייטים. באחד המסמכים שנמצאו הוסבר כי האמריקנים האמינו שהתרומה המודיעינית האפשרית של המגויסים החדשים עולה על ה"מעידות המוסריות" שביצעו בשירות הרייך השלישי.

המגויסים לא רק סיפקו מידע במקרים מסוימים הוטלה עליהם משימה נרחבת יותר: כמה קצינים נאצים לשעבר אומנו במרילנד לקראת פלישה אפשרית לברה"מ; בקונטיקט שומר מהאסאס בדימוס גויס לבדוק בולים ממדינות סובייטיות בחיפוש אחר מסרים מוסתרים; בווירג'יניה יועץ בכיר להיטלר העביר תדרוכים מסווגים; ובגרמניה, קציני אסאס לשעבר הסתננו לאזורים בשליטת הצבא האדום, הניחו כבלי האזנה ועקבו אחר תנועת רכבות. לפי הפרסומים החדשים, אנשי המודיעין גייסו, בין היתר, קצין אסאס לשעבר גם לאחר שקבעו כי ככל הנראה הוא אשם ב"פשעי מלחמה קלים". נציגי סוכנויות המודיעין גם הפעילו לחץ על גופי משרד המשפטים, לפחות במקרה אחד, כדי לסכל חקירה שניהלו בעניינם של חשודים במעורבות בפשעי הנאצים שהתגוררו בארה"ב. גורם ממשל סיפר ל"ניו יורק טיימס" כי מדיניות זו אפשרה, למשל, לאדם שהיה מעורב ברצח 60 אלף יהודים בליטא לחמוק מדין. לאחר שהמודיעין עצר את החקירה נגדו, הוא עבד בשירות הסוכנות למשך תקופה, בטרם עזב את ארה"ב. ב-1980 אנשי הבולשת הפדרלית אף הסתירו מציידי הנאצים של משרד המשפטים האמריקני כי ידעו על 16 חשודים שהתגוררו בארה"ב. במקום, הם העסיקו אותם כמודיעים שהלשינו על "קומוניסטים".

אחד המגויסים היה אוטו פון בולשווינג, עוזר בכיר לאדולף אייכמן ניסח מסמכי מדיניות בשאלה השמדת היהודים. אחרי המלחמה, הוא שימוש כמרגל באירופה אלא אף עבר עם משפחתו לניו יורק ב-1954. ברישומי הסוכנות הוסבר כי על מתן המקלט הוחלט מתוך רצון לתגמל אותו על "שירותו הנאמן". אחרי שישראל לכדה את אייכמן בארגנטינה ב-1960, פון בולשווינג חשש שהוא ייחשף כעוזרו וייעצר גם הוא עלידי הישראלים – אולם האמריקאים הרגיעו את חששותיו. בסוכנות התחייבו שלא יחשפו את קשריו לאייכמן, והוא חי בנוחות 20 שנה נוספות בטרם גילו גורמי משפט אמריקניים על עברו.

לתחקיר המלא שפורסם ב"ניו יורק טיימס", המבוסס על ספר העומד להתפרסם מחר (רביעי) לאור: "איך ארה"ב הפכה לארץ מקלט עבור הנאצים" מאת אריק ליכטבלאו:

http://www.nytimes.com/2014/10/27/us/in-cold-war-us-spy-agencies-used-1000-nazis.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&module=second-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0