ניצחונות לשמאל בבחירות שנערכו בברזיל ובאורוגוואי

נשיאת ברזיל דילמה רוסף, מנהיגת מפלגת העובדים, נבחרה לכהונה שנייה בתום מערכת בחירות צמודה ביותר. בנאום הניצחון שלה בברזיליה, אמרה אתמול (שני) רוסף כי תפעל לביעור השחיתות ולשיפור המצב הכלכלי של המדינה. לאחר ספירת כלל קולות הבוחרים, ועדת הבחירות המרכזית הודיעה כי רוסף זכתה ב-51.57% מהקולות הכשרים. יריבה, מועמד הימין וחוגי הבורגנות אאסיו נווס, זכה ב-48.43%. השניים התמודדו זו מול זה בסיבוב שני, לאחר שאיש מהם לא קיבל מספיק קולות בסיבוב הראשון של הבחירות.

רוסף, תכהן עוד כהונה בראש המדינה החמישית בגודלה בעולם. מפלגת השמאל של רוסף נמצאת בשלטון ברציפות מאז שנת 2003, אולם מערכת הבחירות הנוכחית הייתה קשה במיוחד על רקע מחאות עממיות והמוניות בשנתיים האחרונות ומעשי שחיתות.

2014-10-28_193507

כרזת בחירות של המפלגה הקומוניסטית של אורוגוואי שבחזית הרחבה – "אורוגוואי לא עוצרת – יש לנצח"

נווס הודיע רשמית על הפסדו במסיבת עיתונאים שכינס במטה הבחירות שלו בסאו פאולו אחת השרות בממשלתה של רוסף, אידלי סלבאטי, הבהירה כי על רקע הסוגיות הכלכליות עמן מתמודדת ברזיל, הממשלה תנסה להוביל "תהליך פיוס לאומי, בהינתן התוצאות הצמודות. אנחנו חייבים להירגע קודם כל, ולחזור לעבודה מחר".

גם באורוגוואי נערכו ביום ראשון האחרון בחירות לנשיאות ולפרלמנט. בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות אורוגוואי לא הושגה הכרעה ושני המועמדים המובילים יתמודדו בסיבוב הצבעה נוסף בסוף חודש נובמבר. מהתוצאות שפורסמו הבוקר (שלישי) עולה כי מועמד "החזית הרחבה", חזית השמאל בהשתתפות הקומוניסטית, ד"ר טאבארה ואסקס, זכה ל-48 אחוזים ולא חצה את רף 50 האחוזים הדרוש לניצחון. יריבו העיקרי, לואיס לקאייה, איש מפלגת "נסיונאל" (הלאומית) הימינית והניאוליברלית, זכה ב-31 אחוזים. ואסקס בן ה-74 כבר כיהן כנשיא בשנים 2005 – 2010 ונותר מאז אחד הפוליטיקאים הפופולריים באמריקה הלטינית. החזית הרחבה גם השיגה את הסיעה הגדולה בפרלמנט, 50 מושבים. כמו כן, "האיחוד העממי", חזית של השמאל הרדיקלי בהשתתפות המפלגה הקומוניסטית המהפכנית, השיג לראשונה חבר פרלמנט אחד. יחד עם הבחירות התקיימו שני משאלי עם: לשינויים בחוקה ולהורדת גיל האחריות הפלילית מ-18 ל-16. בשניהם הרוב החליט שלא לשנות את המצב הקיים

יצוין שבשבוע שעבר נשיא בוליביה השמאלי, אוו מוראלס, זכה בכהונה שלישית בתפקיד. מוראלס, המכהן הרציפות מאז 2006, קיבל יותר מ-60% מהקולות וכך נימנע סיבוב נוסף. הוא התמודד מול ארבעה מועמדים. יריבו העיקרי, דוריה מדינה, קבלן בטון שמיתג את עצמו כלוחם בשחיתות אך מייצג את האופוזיציה הימנית הפרואמריקאית, קיבל 25% הקולות.