לאחר הפגנות המיליונים: הפרלמנט הדיח את נשיאת דרום קוריאה בגלל שחיתות

הפרלמנט בקוריאה הדרומית הדיח היום (שישי) את הנשיאה, פארק גוןהייה, ששמה נקשר בפרשת השחיתות במדינה. זאת, לאחר שידידתה, צ'וי סוןסיל, הואשמה יחד עם שניים מעוזריה של פארק בהונאה ובניצול סמכות לרעה, לאחר שפעלו להשפיע על מינויים פוליטיים בממשלתה. במסגרת הליכי ההדחה יכהן ראש הממשלה כנשיא במשך חצי שנה, בסופה יפסוק בית משפט אם לאשר או לדחות את הדחת הנשיאה. אם תאושר הדחתה של פארק יתקיימו בחירות במדינה בתוך 60 יום. יו"ר הפרלמנט מסר כי 236 חברים הצביעו בעד ההדחה מול 56 מתנגדים. תשעה קולות נוספים נפסלו או שייכים לחברי פרלמנט שנעדרו מן ההצבעה. על כך מסרה בצהריים סוכנות הידיעות הסינית.

2016-12-09_204151

מפגינים דורשים את התפטרות הנשיאה, השבוע, בדרום קוריאה (צילום מסך: הטלוויזיה הדרוםקוראינית)

פארק, שהייתה לאישה הראשונה להתמנות לנשיאה במדינה ומאז חשיפת הפרשה נמצא שיעור התמיכה בה בשפל, מואשמת שנתנה לחברה שלה, צ'וי סוןסיל, גישה לענייני המדינה וגם אלה הסודיים, וחברתה מואשמת שניצלה את הקרבה ביניהן כדי להרוויח הון לא חוקי. הנשיאה הדרום קוריאנית הודתה שצ'וי ערכה כמה מהנאומים שלה ועזרה לה ביחסי ציבור. כלי התקשורת בסיאול דיווחו שצ'וי, שלא מחזיקה בשום תפקיד ציבורי רשמי, מילאה תפקיד מרכזי בממשלה. היא עצמה אמרה בעבר שהיא סייעה לנשיאה פארק, אבל אמרה שהיא לא יודעת אם חומרים שהיא ראתה היו מסווגים. במסגרת הפרשה נחשף כי צ'וי כתבה נאומים לחברתה הנשיאה, קיבלה גישה לחומר לא מסווג והקימה קרנות של מיליוני דולרים משוחד שקיבלה מהתאגידים הגדולים במטרה להגיע לאוזנה של הנשיאה. פארק מואשמת שלחלק מהמזימות היא הייתה שותפה.

פארק פיטרה כמה מעוזריה הקרובים ביותר כדי למזער נזקים בפרשה המסעירה, אבל מעשיה לא הצליחו להרגיע את הזעם הציבורי ומיליונים יצאו להפגין ברחובות בסיאול ובעריה הגדולות של המדינה. הנשיאה התנצלה על מעשיה, אך החליטה שלא להתפטר ולהשאיר את ההחלטה בידי הפרלמנט. היום, היא הפכה להיות המנהיגה הראשונה בתולדות המדינה שנבחרה בצורה דמוקרטית ומודחת.