כל מדינות האיחוד האירופי הכריזו שלא מכירות בריבונות ישראל על שטחי הגולן הכבושים

48 שעות אחרי חתימת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על צו הכרת ארה"ב בריבונות ישראלית על רמת הגולן שתחת כיבוש, כל מדינות האיחוד האירופי מסרו הודעה לפיה הרמה היא שטח סורי. בהודעה פה-אחד של 28 המדינות החברות באיחוד האירופי, מסרה שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, כי "עמדתנו לא השתנתה. לפי החלטות מועצת הביטחון 242 ו-497, האיחוד האירופי אינו מכיר בריבונות ישראלית על שטחי הגולן הכבושים".

2019-03-27_202722

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני (צילום: האיחוד האירופי)

 

חמש המדינות האירופיות החברות במועצת הביטחון של האו"ם – צרפת, בלגיה, בריטניה, גרמניה ופולין, הודיעו כבר אתמול כי הן מתנגדות להכרה האמריקאית בריבונות ישראל בגולן. "אנו לא מכירים בריבונות ישראל בשטחים הכבושים מאז 1967 כולל רמת הגולן, ואנו לא מחשיבים אותם כחלק משטחי מדינת ישראל", נמסר. לפי חמש המדינות, "סיפוח שטח בכוח הוא אסור לפי החוק הבינלאומי. כל הצהרה בדבר שינוי חד-צדדי של הגבול פועלת נגד היסודות של הסדר החברתי ומגילת האו"ם. אנו מגלים דאגה רבה בנוגע להשלכות הרחבות יותר של הסיפוח הלא-חוקי ולהשלכות הרחבות על האזור".

ההודעה האירופית שפורסמה היום מצטרפת לשורה של נושאים בהם הפער בינם לבין ארה"ב הולך וגדל. גם באשר להסכם הגרעין עם איראן, מדינות האיחוד נותרו צד להסכם ואף הקימו מנגנונים העוקפים את הצהרת ארה"ב. ארה"ב ואירופה נותרו בפערים גדולים גם ביחס להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ואפילו ביחס להסכם האקלים (הסכם פאריז) היחס למדיניות הגירה ועוד.

יצוין שיו"ר רשימת חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה אמר אתמול כי "רמת הגולן היא חלק מסוריה. בן אדם שאין לו זכות נתן מתנה למי שלא מגיע לו. כל אדם צריך להתבייש בקשר של נתניהו עם טראמפ". עודה הוסיף מי שירצה להגיע לשלום גם עם הפלסטינים וגם עם עמים ערביים חייב להגיע להסכם שלום על בסיס גבולות 67. זה נכון לגבי השטחים הכבושים על האדמה הפלסטינית ונכון לגבי האדמות הכבושות מהסורים".