כוח לעובדים מצטרף למחאה נגד חוק הלאום; ההסתדרות שותקת

כוח לעובדים מצטרף למחאה נגד חוק הלאום וקרא לחבריו להצטרף למחאה ההמונית נגד החוק הגזעני. זאת בניגוד להסתדרות, ארגון העובדים הגדול בישראל, ששותקת – יחד עם הסתדרות המורים וארגון המורים.

2018-08-11_195858

כזרות בעברית ובערבית שנתלו על מרפסות בתלאביב: "גם אני מתבייש בחוק הלאום" (צילום: שלום עכשיו)

בהודעה שפורסמה אתמול (שישי) נמסר "כוח לעובדים ארגון עובדים דמוקרטי, מגנה את חוק הלאום וקורא לממשלת ישראל לבטל אותו. החתירה לשוויון ולביטול פערים והבדלים בין מעמדות, ובין בני גזעים, קבוצות ואמונות שונות, היא ציר מרכזי בפעילותם של ארגוני עובדים בעולם, לרבות ארגון כוח לעובדים. כוח לעובדים מאגד עובדות ועובדים מכל חלקי החברה הישראלית, יהודים וערבים כאחד, והארגון מתנגד לכל חקיקה שמטרתה לסכסך ולהפריד בין חלקיו השונים של מעמד העובדים הישראלי".

עוד נאמר בהודעה ש"היעדר התייחסות בחוק הלאום לשוויון המלא לו זכאית האוכלוסייה הערבית ולהבטחת מעמד השפה הערבית בישראל, הסתירות הקיימות בינו ובין ערכי היסוד של שוויון ושל עקרונות מגילת העצמאות, כמו גם התחושות הקשות שיצר החוק אצל הקהילה הדרוזית והאוכלוסייה הערבית בישראל, מעידים כולם כי מוטב שחוק זה לא היה נחקק. הפגיעה במעמד השפה הערבית היא חלק מהניסיון להדרת האוכלוסייה הערבית מהמרחב הציבורי הישראלי. כוח לעובדים ימשיך לפעול להרחבת השימוש בשפה הערבית בפעילותו ובפרסומיו על מנת לשמש בית לעובדים בני שני העמים. על כן ארגון כוח לעובדים מצטרף למחאה כנגד חוק הלאום, וקורא לביטולו והחלפתו בחקיקת יסוד המבוססת על יסודות החירות הצדק והשוויון".

כאמור, ההסתדרות מסרבת בעקשנות לגנות את החוק ואף איגודים מקצועיים בהסתדרות, כגון איגוד העובדים הסוציאליים או ארגון העיתונאים לא השמיעו קול נגד החוק – למרות שהוא מנוגד לכללי האתיקה הנהוגים במקצועות אלה. בריאיון ל"מעריב" (3.8), התייחס יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן לחוק ואמר "כציוני אני תומך לחלוטין בכך שמדינת ישראל היא יהודית ושל העם היהודי. אבל בחוק הלאום חסר הנושא של שמירת זכויות הפרט וחבל. הרי במגילת העצמאות דובר במפורש על שוויון מוחלט לפרט ולאזרח באשר הוא. אני חייב לגלות לך שבעניין החוק קיבלתי פידבקים שליליים ממגזר המיעוטים שמרגישים שהתעלמו מהם מבחינת זכויות הפרט. חבל שלא הדגישו את השוויון בזכויות. לו כך היה, כל המאבק היה מתייתר".

בניגוד לעמדתו של ניסנקורן, סיעת חד"ש בהסתדרות קראה לכל ארגוני העובדים להצטרף למאבק לביטול חוק הלאום. עוד קראה הסיעה לחבריה לקחת חלק פעיל בכל המחאות נגד החוק הגזעני הנערכות ברחבי הארץ ולהצטרף להפגנה שתתקיים הערב בכיכר רבין בתלאביב, ביוזמת ועדת המעקב העליונה. הסיעה סבורה שביטול חוק הלאום הינו אינטרסים מעמדי של כלל העובדים בישראל, ערבים ויהודים כאחד.

על החוק הלאום כמכשיר לשליטה קפיטליסטית, ר' רשימה שפורסמה בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 3):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/08/G31_2018.pdf