ירי מטווח אפס, מכות בנשק ובעיטות: תיעוד חדש מרצח הפלסטיני ביריחו

תיעוד חדש של ארגון בצלם מהתקרית בה נורה למוות בשבוע שעבר יאסין אסראדיח ביריחו, מראה כי הוא שכב דקות ארוכות ללא קבלת טיפול רפואי לפני שמת. על פי התיעוד, כ-25 דקות עברו מהרגע ב נורה, ועד שפונה מהזירה. מותו של אסראדיח, שנגרר בגפיו לרכב הטיפול הצבאי, נקבע בהמשך בידי רופא צבאי, וחקירה סביב נסיבות מותו נפתחה במצ"ח.

2018-02-28_193249

ירי מטווח אפס (צילום מסך)

 

אסראדיח, בן 36, נרצח בשבוע שעבר. לפי גרסת הצבא הראשונה הוא ניסה לחטוף את נשקם של החיילים שהיו בפעילות במקום. בהודעה מאוחרת יותר של דובר צה"ל נטען כי הוא ניסה לתקוף אותם במוט ברזל, אך לא צוין עוד שניסה לחטוף את נשקם. שעות לאחר האירוע, הופצו ברשתות הפלסטיניות צילומים של התקרית ממצלמת האבטחה בה רואים חיילים משכיבים את אסראדיח ומכים אותו באמצעות נשקם האישי.

בסרטונים החדשים ניתן לראות כי לאחר כמה בעיטות, גוררים החיילים את אסראדיח לצד, מאירים עליו ובוחנים אותו. כעבור דקות ארוכות הוא מובל לרכב הצבאי, ככל הנראה כשהוא אינו בהכרה, בידי מספר חיילים שגוררים אותו באוויר מגפיו.

בתיעוד של "בצלם" מתועד סראדיח בידי מצלמת אבטחה מזווית קרובה יותר וברורה יותר ביחס לתיעוד שהופץ ביום התקרית. סראדיח נצפה אוחז במוט ברזל בעל שלושה בסיסים ורץ לעבר החיילים במטרה לתקוף אותם. מיד אחר כך מגיח אחד החיילים מאחת הפינות, מפתיע את סראדיח ויורה בו כדור אחד. בתיעוד ניתן להבחין בבירור ברשף הירי מרובהו של החייל. סראדיח נפגע מהירי ונופל לקרקע ואז מתועדים החיילים מתנפלים עליו, חלקם מכים אותו באמצעות הנשק ובועטים בו למרות שהוא כבר פצוע ושכוב על הקרקע ללא יכולת ממשית להתנגד.

"אלאור אזריה לא לבד", כך מסר ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) בעקבות פרסום הסרטונים על ידי בצלם. לדבריו "התמונות קשות והמסקנה ברורה: זו דרכה של מדיניות הכיבוש. חיונית לנו דרך אחרת שתשחרר את הפלסטינים מהכיבוש ואותנו יחד עמם".