יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני נעצרה בעת הפגנה במרכז תל-אביב

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני עוכבה אתמול (שני) בידי המשטרה בהפגנה בתל אביב, במחאה על אלימות הגוברת כלפיהם. גם יו"ר מחוז ירושלים באיגוד, מיכל גומל, עוכבה בהפגנה שנערכה באותה שעה ליד גשר המיתרים בכניסה לעיר.

2018-11-13_204624

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, בעת ההפגנה שנערכה אתמול ברחוב קפלן בתל-אביב (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)

 

כ-2,000 עובדות ועובדים סוציאליים הפגינו אתמול במקביל מול קריית הממשלה בתל אביב ובכניסה לירושלים. בתל אביב המפגינים חסמו את התנועה בצומת הרחובות קפלן ובגין לשני הכיוונים במשך כ-40 דקות. בירושלים חסמו המפגינים לסירוגין את הכביש בכניסה לעיר, בקרבת גשר המיתרים. ההפגנות נערכו תחת הכותרת "עו"סות סוף לאלימות".

יצוין שביום ראשון פתחו העובדים הסוציאליים בעיצומים במחאה על מקרי התקיפה. אגף התקציבים במשרד האוצר הורה לשלטון המקומי שלא לאפשר תשלום שכר על יום השביתה שהכריזו עליו העובדים הסוציאליים בטענה כי מדובר בשביתה לא חוקית – חרף העובדה שלא מדובר בשביתה.

בגילוי דעת שפורסמו אמש, מנהלי בתי הספר והחוגים לעבודה סוציאלית במכללות ובאוניברסיטאות, הביעו את דאגתם העמוקה מהאלימות החמורה והנשנית, נגד עובדים סוציאליים בזמן מילוי תפקידם במקום עבודתם, בסביבתם הביתית ובמרחב הדיגיטלי.

"אנו, כמכשירים את דור העתיד של העובדים הסוציאליים, עדים להשפעת מצב זה על ההעדפות התעסוקתיות של הסטודנטים. מדובר בתהליך הדרגתי ההולך ומחמיר והמאופיין בהסתייגות גוברת והולכת מעבודה במקומות ובתפקידים הנתפסים כמסוכנים: פקידי סעד למיניהם ועו"ס לחוק הנוער, טיפול בצל החוק על סוגיו השונים, ומחלקות לשירותים חברתיים בישובים יהודיים וערביים הנתפסים כבעלי פוטנציאל אלימות גבוה. סטודנטים העושים את הכשרתם המקצועית במחלקות לשירותים חברתיים, נחשפים לצד איכות עבודה גבוהה של מדריכיהם, גם ללחץ, למתח, ולסיכונים הפיזיים שהם מנת חלקם של  העובדים הסוציאליים. התוצאה היא לצערנו, הסתייגות מהמחלקה לשירותים חברתיים כמקום עבודה עתידי", נאמר במנשר.

"אנו מצפים לשיפור מידי של הביטחון האישי של העובדים הסוציאליים בכל אמצעי שיידרש. במקביל יש לשפר ולשפץ את המבנים הפיזיים של המחלקות לשירותים חברתיים ולהפכם למקומות שמכבדים את העובדים ואת הציבור כאחד. מחקרים רבים הצביעו על ההשפעה של טיוב הסביבה הפיזית על הורדת רמת אלימות. לצד כל זה אנו מצפים מהמשרד לפעול עם גורמי אכיפת החוק ובתי המשפט במיצוי הדין של לקוחות אלימים באפס סובלנות. כמו כן ישנה חשיבות למיצוב תפקידם של העובדים הסוציאליים בתקשורת לסוגיה השונים ולתגמל אותם בהתאם להכשרתם ותפקידיהם לטובת החברה בישראל. אין לנו ספק כי המצב הנוכחי לא יכול להמשך". על גילוי הדעת חתמו ד"ר רונית אבן זהב (המכללה האקדמית רופין),

פרופ' נחמי באום (אוניברסיטת בר אילן), פרופ' יעל גירון (המכללה האקדמית צפת), פרופ' אילנה דובדבני (המכללה האקדמית הדסה ירושלים), פרופ' עידית וייס-גל (אוניברסיטת תל אביב), פרופ' מונא חורי-כסאברי (האוניברסיטה העברית), ד"ר אילה כהן (המכללה האקדמית תל חי), פרופ' מירי כהן (אוניברסיטת חיפה), פרופ' יואב לביא (המכללה האקדמית יזרעאל), פרופ' מנחם מוניקנדם (מכללת אשקלון), ד"ר מירב משה-גרודופסקי, (המכללה האקדמית ספיר) ופרופ' דורית סגל-אנגלצ'ין (אוניברסיטת בן גוריון).

יצוין שעל פי נתוני משרד הרווחה, שפורסמו באתר "וואלה", על מקרי אלימות כלפי עובדים סוציאליים השנה: מתחילת חודש ינואר דווחו 159 מקרי אלימות נגד עובדים סוציאליים. אירועי האלימות שהתרחשו השנה מפולחים בנתונים לפי הרקע: 33 אירועים התרחשו כאשר עובדים סוציאליים הפעילו את חוק הנוער. 13 מקרי אלימות התרחשו בעת דחיית סיוע חומרי, 17 במקרים של סדרי דין-אישות, 12 במקרים של התערבות טיפולית, 11 אירועים במקרים של חילוקי דעות ביחס לתוכנית טיפול, שמונה אירועי אלימות במקרים של סיוע שלא במסגרת השירות למחלקה, שמונה אירועי אלימות במקרים של התערבות במסגרת החוק, 14 אירועי אלימות במקרים של תלונה על טיב השירות ומקרה אלימות אחד במקרים של סידור בקהילה. ב-42 לא תואר הרקע והם נרשמו תחת ההגדרה "אחר". לשם השוואה, בשנת 2016 נרשמו 180 מקרי אלימות כלפי עובדים סוציאליים, בהם איומים, ירי ושיימינג ברשתות החברתיות.