ח"כ עודה: כמו הקורונה – השריפות בצפון ובמשולש לא מבדילות בין יהודים לערבים

כל תושבי השכונות המזרחיות בנוף הגליל יכולים לשוב לבתיהם החל מהבוקר (שבת) לאחר שפונו אמש עקב השריפות שהגיעו לבתי העיר. כך מסרה העירייה. צוות אנשי מינהל ההנדסה של העירייה מבצע בקרת נזקים בבתים שנפגעו. יצוין שאלפי תושבי נוף הגליל נאלצו לשהות אמש מחוץ לבתיהם, לאחר שפונו בעקבות שריפת הענק ביער הסמוך לשכונות המזרחיות. מתוך 5,000 האזרחים שהתבקשו לעזוב את הבתים, כאלף פונו לארבעה מרכזים שהקימה העירייה, בעוד השאר התפנו באופן עצמאי. סמוך לשעות הערב כוחות הכיבוי וההצלה הצליחו להשיג שליטה באש במרבית האזורים, אולם רק חלק מהתושבים הורשו לשוב לבתים.

כוחות כיבוי והצלה, אתמול, בוואדי העארה (צילום: משטרת ישראל)

גם בוואדי עארה פעלו אתמול כוחות הכיבוי משעות הבוקר במספר רב של מוקדים, במועצה באזורית מנשה וביישובים סמוך לכביש החוף וכביש 4. כ-70 לוחמי אש, מתנדבים וצוותי כוננות ישוביים פעלו בסיוע מטוסי כיבוי בכל מוקדי האש. הכוחות עצרו את התפשטות האש שסיכנה את הבתים. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"שהרשימה המשותפת) המתגורר בוואדי עארה, אמר בעקבות גל השריפות בצפון כי "המצב בגליל ובמשולש הצפוני מבהיל. שוחחתי עם ראשי רשויות ואני מחזק את המשפחות המפונות". הוא הוסיף כי "הניסיונות לייחס את האש לרקע 'ביטחוני' בזויים ומקוממים. לפני ארבע שנים הסיתו נתניהו ושריו, והאשימו ציבור שלם ב'טרור הצתות' שהתגלה כשקר. כולנו ממוקדים במאמצים לעצור את האש ולסייע לתושבים, ערבים ויהודים". יצוין שחד"ש החליטה לתרום 500 חבילות מזון למשפחות שנפגעו מהשריפות, בייחוד במשולש הצפוני ובנוף הגליל.

גם ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הדגיש ש"השריפות ביישובי הצפון והמשולש, כמו נגיף הקורונה, לא מבדילות בין תושבים יהודים לערבים". לדבריו, "לפני שמערכת הביטחון בוחרת להאשים שוב פלסטיניים בהצתות לשווא כמו פעמים קודמות שתביט רגע לממשלה ותראה איך היא פשוט הפקירה בשנים האחרונות את מערך הכבאות, למרות השריפות החוזרות בשנים האחרונות". ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת הדגיש: "לבי יוצא אל עשרות אלפי אזרחים החוששים לחייהם ולרכושם בשל גל השריפות, ואני מחזק את העוסקים במלאכת הכיבוי וההצלה". הוא הוסיף: "הממשלה הזאת לא טובה בכיבוי שריפות אבל מאוד טובה בהצתת שנאה. אל תתנו להם לעבוד עליכם: האש לא מבדילה בין ערבי ליהודי. במקום להסית ללא הרף הגיע הזמן לחזק את מערך הכבאות אשר שוב ושוב נתפס ללא משאבים בעת חירום".

בתוך כך, מרכז מוסאוא קרא לעורכי מהדורות החדשות ואמצעי התקשורת להימנע מפרסום דברי הסתה על "חשד לרקע לאומני של חלק מהשריפות". מהמרכז נמסר כי "מאז שריפות הכרמל הממשלה לא עשתה כלום כדי לטפל בשריפות, אין טאנקר ולא סופר טאנקר, אבל יש צוללות ושמפניה. יש גורמים שעסוקים בהסתה נגד אזרחים". למשטרה אין בשעה זו כל אינדיקציה להצתות, וחוקרי שריפות של רשות הכבאות טרם ביצעו בדיקה יסודית של הממצאים בשטח." על רקע השריפות שפרצו בכל המזרח התיכון בימים האחרונות, שאלה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) "מה אם היו טוענים שהיהודים מציתים בסוריה? למי שלא יודע, יש שריפות גם בסוריה. די להסתה נגד המיעוט הערבי. תתעסקו בעיקר מאז שריפת הכרמל עברו עשר שנים, מה עשתה הממשלה בכדי לטפל בשריפות? כלום. נאדה. ואלא אשי. תדייקו בכתובת ותפסיקו להסית ולשפוך שנאה, האש לא מבדילה בין יהודי לערבי".