ח"כ עודה: בשורה לאלפי המשפחות – הצלחנו להקפיא בפועל את חוק קמיניץ

"זו בשורה לאלפי המשפחות הערביות עם צווי הריסה על בתיהם", כך מסר אחה"צ יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש). הוא הוסיף: "אתם יכולים לנשום לרווחה. הצלחנו להקפיא בפועל את חוק קמיניץ". לדבריו "העבודה המאומצת מול ראש הממשלה החליפי בני גנץ ושר המשפטים אבי ניסנקורן הביאו תוצאות והם עמדו בהתחייבות כלפינו. נמשיך עד שנביא לביטול החוק והסדרה של תוכניות מתאר לכל היישובים ערבים". יצוין שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט הודיע היום על עדכון מדיניות האכיפה בעניין עבירות הבנייה ביישובים הערבים וביחס לשימושי פעילות לא חקלאית (פל"ח) ביישובים החקלאיים.

במכתב ששלח המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), ארז קמיניץ, לשר המשפטים, נאמר כי בהמשך לבקשתו של השר מגורמי המקצוע במשרד המשפטים, התקיימו לאחרונה ישיבות עבודה עם נציגי החברה הערבית והדרוזית ועם נציגי המגזר החקלאי, הן ביחס למקרים קונקרטיים שדרשו מענה מקצועי והן ביחס להיבטי האכיפה באופן כללי. לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) "המכונה חוק קמיניץ הוא חוק גזעני ודרקוני שהמיט אסון על החברה הערבית. הקפאתו בפועל היא צעד חשוב ופרי לעבודה מאומצת שלנו במשותפת, אבל המאבק לביטול החוק ומדיניות הריסת הבתים יימשך. הדרך לשוויון תכנוני עוד ארוכה, ונמשיך להיאבק למען זכותה של החברה הערבית להתפתח במולדתה ולחיות בכבוד ובשוויון."

תיקון מס' 116 לחוק התכנון והבנייה, התשע"ז-2017, הידוע כחוק קמיניץ, הגביר והחמיר את האכיפה והענישה בגין עבירות בנייה. בין היתר קבע התיקון קנסות כספיים גבוהים באופן קיצוני וחריג (עד מאות אלפי שקלים), והרחיב את מעגל האנשים שאפשר להעניש על עבירות בנייה. על אף שלתיקון יש השלכות לכאורה על אכיפת חוקי התכנון בכל האזורים והמרחבים במדינה, יש לו השלכות מרחיקות לכת במיוחד על האזרחים הערבים.

האגודה לזכויות האזרח דורשת מזה שנים לבטל את "חוק קמיניץ", ובמקום זאת לפתוח במסלול של הידברות עם נציגי הציבור הערבי עד לאישור תכניות מתאר והסדרת מתווה לבנייה חוקית בישובים הערביים כולל מתן אפשרות להסדרת בנייה קיימת. לדברי עו"ד סנא אבן ברי "בנייה ללא היתר ביישובים הערבים אינה מתרחשת בחלל ריק, אלא על רקע מצוקה רבת שנים בתחום הדיור והתכנון, שנובעת מאפליית האוכלוסייה הערבית וממחדל תכנוני של הרשויות. הבנייה נעשית בלית ברירה בנסיבות אלה ונועדה לספק קורת גג עבור צעירים ומשפחות ערביות, שהממשלה ורשויות התכנון הותירו במשך שנים רבות ללא פתרונות דיור. 'חוק קמיניץ' מתעלם לחלוטין מהמצב התכנוני הקיים, ממחדלי התכנון ומחלקה של מערכת התכנון עצמה באחריות למצב הדברים בשטח".

ועוד: "אי אפשר לטפל בעבירות הבנייה ביישובים הערביים, ובמיוחד לא להגביר את האכיפה, מבלי להביא לפתרון מלא וצודק למצוקה התכנונית. קיים קשר הדוק בין הפעלת סמכויות אכיפה וענישה על ידי הרשויות לבין מילוי חובותיהן החוקיות הראשוניות להניח מסגרת תכנונית ראויה, המאפשרת בנייה חוקית בהתאם לצורכי הדיור של האוכלוסייה".