גילוי דעת של הנהגת מק"י: תבוסת הנשיא טראמפ – הזדמנות במאבק

הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית ערך את מושבו ה-18 ביום שישי, 6.11.2020. את המושב פתח המזכ"ל עאדל עאמר בדו"ח פוליטי וארגוני מטעם הלשכה הפוליטית, בו סקר את המצב הפוליטי בעולם, באזור ובארץ. החברים עמדו דקת דומיה לזכרם של המנהיגים המנוחים עאדל אבו אלהיג'א ואדיב אבו רחמון. בסיום המושב אישר הוועד המרכזי את ההחלטות הבאות:

פעילי מק"י ובהם ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) מפגינים נגד ממשלת הימין בצומת עכו בשבת שעברה (צילום: זו הדרך)

1. ביום השנה למהפכת אוקטובר הגדולה, מאשרת המפלגה הקומוניסטית את דבקותה במחשבה הסוציאליסטית, בעקרונות המרקסיזםלניניזם ובמאבק האינטרנציונליסטי למען זכויות מעמד הפועלים והעמים המדוכאים. מהפכת אוקטובר אינה רק היסטוריה; זו אסכולה מהפכנית ומגדלור לכל הנאבקים למען צדק, חופש וקידמה חברתית. למרות קריסתה של ברית המועצות, ניסיונה הסוציאליסטי היה קפיצת מדרגה במאבק האנושות לשחרור מהמשטר המעמדי, משעבוד העובדים לקפיטליזם ומשליטת האימפריאליזם במשאביהם ובגורלותיהם של עמים.

2. הוועד המרכזי מברך על ניצחון המאבק של העציר המנהלי מאהר אלאח'רס, לאחר 103 ימים של שביתת רעב. הוועד המרכזי מציין את התמיכה הציבורית הרציפה שהובילה ועדת המעקב העליונה, ואת תפקידו של ח"כ עופר כסיף, חבר הלשכה הפוליטית של המפלגה, בתמיכה במאבק הצודק נגד מעצרים מנהליים.

3. כישלונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית מבטא את כישלונה של מדיניות החוץ האמריקאית ואת העמקת הסתירות הפנימיות בחברה האמריקאית. סתירות אלה הוחמרו יותר עקב מגיפת הקורונה, תוך חשיפת תחלואי הקפיטליזם האכזרי – משטר המקדש את צבירת הרווחים ואת צבירת ההון על חשבון האדם, בריאותו וזכויותיו הבסיסיות.

4. בחירתו של ביידן אינה יוצרת בהכרח שינויים אסטרטגיים במדיניות ארה"ב, אלא מבטאת את כישלונו של טראמפ ומדיניותו בהסתגלות ארה"ב לשינויים גלובליים, להתעצמותן של סין ורוסיה, ולעליית כוחות אזוריים הקוראים תיגר על הסדר האימפריאליסטי.

5. עם פרישתו של טראמפ מאבד הימין הישראלי את התמיכה הבלתי מוגבלת במדיניות ההתנחלויות והסיפוח, בשלילת זכויות העם הפלסטיני ובחיזוק הברית עם המשטרים הערביים הראקציוניים. אותם משטרים השליכו את יהבם על טראמפ במטרה להדק את המצור על איראן והכוחות המתנגדים להגמוניה האמריקאיתישראלית באזור.

6. נפילתו של טראמפ היא הזדמנות להגברת המאבק נגד "עסקת המאה" והשותפים לה – נתניהו ושליטי המפרץ.

7. תוצאות הבחירות בארצות הברית מחמירות את משבר נתניהו, במיוחד אם ייאלץ להתמודד בבחירות נוספות בחודשים הקרובים. נתניהו הימר על הסכמי נורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן כקלף שבכוחו לכסות על הכישלון המהדהד בניהול משבר קורונה והשלכותיו הבריאותיות והכלכליות ההרסניות.

8. הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית סבור כי הרשימה המשותפת היא האפשרות הטובה ביותר במערכה להפלת נתניהו. הרשימה המשותפת מנעה מנתניהו שלוש פעמים ברציפות להקים ממשלת ימין קיצוני שתוציא לפועל את מדיניות הסיפוח וחיסול המרחב הדמוקרטי.

9. האחדות שאליה אנו שואפים היא אחדות של מאבק – מאבק שנגזר מעמדה פוליטית מאוחדת וברורה למען סיום הכיבוש ולהשגת שלום צודק, למאבק נגד הפשיזם, הימין הפוליטי והחברתי, ניצול ואפליה; ולמען דמוקרטיה, צדק חברתי ושוויון זכויות אזרחי ולאומי.

10. הוועד המרכזי מזהיר מפני ניסיונות של גורמים בתוך הרשימה המשותפת ומחוצה לה לגבש גישה המבוססת על סחרמכר באמתלה של "פרגמטיזם" ו-"חדשנות": זכויות תמורת שירותים, ועמדה פוליטית תמורת פירורים. גישה זו נועדה לכישלון בטוח.

11. התוכנית הממשלתית למאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית עשויה, בחלקה, לספק כמה מדרישות הציבור הערבי. יחד עם זאת היא טומנת בחובה סכנות, כגון היעדר רצון ממשלתי למיגור ארגוני פשיעה ולאיסוף נשק. הוועד המרכזי שב ומדגיש את תמיכתו בתוכנית האסטרטגית שגיבשה ועדת המעקב העליונה בנושא זה.

12. הוועד המרכזי מעריך כי ציבורים הולכים וגדלים בחברה הישראלית החלו להפנים את חשיבות הלגיטימיות של הציבור הערבי במאבק לשינוי השלטון בישראל, וכי לא ניתן לשנות את המפה הפוליטית ללא משקלם של האזרחים הערבים. המפלגה הקומוניסטית והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון בהשתתפותה הן הכתובת לשותפות יהודיתערבית אמיתית המבוססת על מאבק משותף. היוזמות להקמת "מפלגות ערביותיהודיות" אינן רק מנותקות מהמציאות, אלא עלולות לעלות בקנה אחד עם ניסיונות לפרק את הרשימה המשותפת, לעוות את מהות השותפות הערביתיהודית ולהתאימה לפרויקטים של ביות פוליטי ברוח עידן "הנורמליזציה".

13. הוועד המרכזי קורא לסניפים ולמחוזות המפלגה להעמיק את מעורבותם במאבק נגד הממשלה, ולהניף דגלים אדומים בהפגנות השבועיות ובהפגנות הנרחבות בערים ובאזורים שונים במדינה נגד נתניהו וממשלתו ונגד מדיניותן הרת האסון.

14. לאור המצב הנוכחי בתחום הבריאות, מחליט הוועד המרכזי על דחייתה של ועידת המפלגה העשרים ושמונה, שהייתה אמורה להתקיים בנובמבר השנה, לשנה הבאה. הוועד המרכזי החליט להאיץ את הליך הכנת ראשי הפרקים לוועידה, את המפקד המפלגתי וכן צעדים ארגוניים הכרחיים אחרים.

החלטות הוועד המרכזי של מק"י פורסמו בגיליון השבוע של "זו הדרך":

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/11/G44_2020.pdf