ח"כ עודה בעקבות הודעת הפרישה של דב חנין מהכנסת: היה הקול למאבקים

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), אמר אתמול (שלישי) בעקבות הודעתו של דב חנין שלא יתמודד לכנסת הבאה כי "דב לא התפשר על אף מאבק חברתי והצליח לייצר את הקשרים ביניהם, היה מתייצב לכל הפגנה והשתמש בבמת הכנסת כדי לתת קול למאבקים".

עוד הוסיף עודה כי "מצער שלא ימשיך איתנו לבחירות הבאות, אבל אני משוכנע שהעשייה שלנו לשוויון, לשלום ולשותפות יהודית ערבית תמשיך להצטלב". עוד סיפר שבמשך 48 שעות הוא מנסה לשכנע את חנין לחזור בו. "בכל ההפגנות שעמדתי לידך, הרגשתי שאנחנו ביחד במקום הנכון. ואתה היית הפרלמנטר הטוב ביותר שהכרתי. והכי צנוע שאני מכיר בכל המשכן הזה. ואתה ייחודי בדברים חשובים". עודה דיבר במהלך מפגש עם כתבים שנערך בכנסת במהלכו הודיע חנין על סופה של תקופה פרלמנטרית סוערת ופורייה.

2019-01-02_193739

ח"כ דב חנין, אתמול, בעת שמסר את ההודעה שלא יתמודד לכנסת הבאה (צילום: זו הדרך)

באירוע השתתף גם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), עאדל עאמר כי "קומוניסטים לא מפסיקים להיאבק רק משנים זירת מאבק". בדברו הדגיש חנין כי "אמשיך לשמור על הגשר בין היהודים והערבים".

אני לא פורש מהחיים הפוליטיים", הבהיר חנין שבמהלך 12 שנותיו במשכן הכנסת העביר למעלה ממאה חוקים. "אבל אני רוצה לעשות שינוי. הספינה נוסעת במלוא העוצמה בכיוון הלא נכון שינוי הכיוון שלה לא יכול היעשות מהחרטום, מהכנסת".

לדברי חבר הכנסת הפוליטיקה לא מתחילה ולא ומסתיימת בכנסת. "החלטתי לא להציג את מועמדותי לכנסת הבאה. את זמני אני אשקיע בעבודת השטח כדי להראות שאפשר לעשות כאן משהו אחר, משהו הרבה יותר טוב. אפעל כדי לסייע לחד"ש ולרשימה המשותפת בבחירות ואתמוך בכל מהלך של שיתוף פעולה מול הימין".

חנין אמר עוד כי מעולם לא שוריין בדרכו הפוליטית, ותמיד התמודד. "אני רוצה להודות לכל חברי חד"ש ולכל הח"כים ששיתפו איתי פעולה. עשינו פה דברים חשובים וטובים לטובת הציבור". עוד אמר חנין "אני מכיר את הייאוש בשמאל. אבל אסור להתייאש, אנחנו עוד נוביל. למדתי לאורך השנים שאפשר לנצח במאבק מול רוע. אני רוצה להגיד לכל מובילי המאבקים, יש לכם את הכוח לשנות. המציאות פתוחה לשינוי יותר ממה שאתם מודעים. אני לא ויתרתי ולא נוותר לעולם על החלום לעשות כאן מקום לכולם. אנחנו גם נגשים את זה".

"אני הולך לעשות שינוי בדרך בה אני מעורב בפוליטיקה. מאז נבחרתי לכנסת, ב-2006, היא הייתה עבורי במה להביע עמדות שלא היו מקובלות על הרוב", אמר חנין במסיבת עיתונאים שכינס בכנסת. "אבל לרגע לא הסתפקתי בגינוי המציאות. עשיתי ככל יכולתי כדי לשנות אותה, לטובת האנשים. בהעברת חוקים, בהתנגדות ובלימת חוקים מסוכנים, בליווי מאבקים, ובהובלת ועדות", הוסיף.

"זו התפיסה של מארקס – בני האדם ישחררו את עצמם או לא ישתחררו בכלל. החלטתי לא להציג את מועמדותי לכנסת הבאה. אני אשקיע את זמני בעבודה בשטח ובמאבקים, בשחרור הדמיון כדי להראות שאפשר לעשות כאן משהו אחר. הרבה יותר טוב". לדבריו, השלטון הקיים העמיק את הפערים בין ערבים ליהודים וגרם "למרחב הדמוקרטי לסבול מהסתה".

חנין הוא אחד מחברי הכנסת הפעילים והחרוצים ביותר. מאחוריו שעות ממושכות של מליאה, עבודה בוועדות, הגשת הצעות חוק, שאילתות ועוד. בשלהי הכנסת ה-19, אחרי מאבק ממושך בנושא העלאת שכר המינימום הצליח חנין, בשיתוף פעולה עם ח"כים מן האופוזיציה (העבודה, מרצ) להוביל את מהלך העלאת שכר המינימום, אשר נכנס לתוקף ב-2015 ואילך.

במהלך הדיונים בוועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית (ועדת פישמן), הוביל ח"כ חנין קו חקירה נוקשה נגד ראשי מערכות הבנקים ונגד הפיקוח על הבנקים, בעיקר בנוגע ליד הקלילה שלהם באישור מינויים ביודעם שיש כשלים (למשל מינוי ציון קינן למנכ"ל בנק הפועלים).

בעקבות ההודעה מסר ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת): "ד"ר דב חנין, חברי ושותפי לדרך, הכריז היום כי אין בכוונתו להתמודד בבחירות הקרובות, ובכך הוא מסיים שנים רבות של עשייה פרלמנטרית למען הציבור. הודעתו של דב ריגשה את כולנו וגרמה לעצב בקרבנו, שכן כל מי שהכיר את דב מקרוב, הכיר קודם כל את הצד האנושי והצנוע שלו לצד הצד הפוליטי המבריק, הכיר את ערכיו האינטרנציולניסטים ומחויבותו לשותפות ערביתיהודית, ערכים שהם האלטרנטיבה האמתית היחידה לפוליטיקת ההפחדה ששוררת במדינת ישראל. היה לי הכבוד הגדול לעבוד לצדו של דב בשנים האחרונות. ראיתי את החריצות שלו, את המחויבות ואת האנרגיה שלו בעשייה הפרלמנטרית, ולמדתי ממנו הרבה. נמשיך להיאבק ביחד נגד מדיניות הכיבוש וההפליה, ולמען שלום אמתי בין שני העמים, למען שוויון וצדק חברתי ולמען עתיד טוב יותר לכולנו."

חברת הכנסת איתן כבל, מהמחנה הציוני, התייחס לפרישתו של חנין אף הוא: "אני באמצע דיון בנושאים שאתה מהמובילים שלהם בכנסת הזו. ההודעה שלך כמעט מביאה אותי לסף דמעות ואני לא מגזים. אני כל כך אוהב אותך ומעריך אותך. זה אובדן גדול לכנסת. אתה היית לי כאח בבית הזה, לכל דבר ועניין. אומר לך, שבמצבה של מפלגת העבודה – הייתי מוכן לוותר על מקום רק כדי שאתה תישאר. לא כפראזה או אמירה גדולה. יש לי פרספקטיבה פרלמנטרית שלמעטים יש ואני יכול להגיד לך שאתה מהאושיות המרכזיות של כנסת ישראל לדורותיה. ואני מכיר את ההיסטוריה של הכנסת הזו".

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) פרסמה אף היא הודעה לפיה "דב הוא חבר אמיתי לדרך שמאמין בלב שלם שאפשר אחרת, שיכולים ביחד. בכל שנות כהונתו הוא הראה לנו פעם אחר פעם איך מחפשים את קצה האור, ולהצטיין כפרלמנטר גם כאופוזיציה. דב יחסר כח"כ אבל ימשיך להיות אחד המשפיעים על השיח הציבורי הישראלי".

יצוין ששורה ארוכה של חברי כנסת באופוזיציה פרסמו הודעות ובהן צער על עזיבתו של חנין את הזירה הפרלמנטרית ביניהם: יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה), ח"כ אורלי לויאבקסיס, ח"כ איתן כבל (העבודה) וח"כ סתיו שפיר (העבודה).

עוד על הפרישה של ח"כ חנין מהכנסת, בגיליון "זו הדרך" שראה אור הבוקר (עמ'4):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019break/01/G01_2019.pdf