ח"כ חנין דורש לבטל את מתווה הגז בעקבות דו"ח מבקר המדינה החריף

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) דורש לבטל את מתווה הגז בעקבות דו"ח מבקר המדינה החריף שפורסם אמש (שלישי). ליקויים בהליך גיבוש הסכם הגז הטבעי בין חברת החשמל לשותפות "תמר", גרמו לעלויות עודפות שניתן היה לחזות מראש, בהיקף שבין 820 מיליון דולר ל-1.5 מיליארד דולר על פני 15 שנות ההסכם – כך קבע מבקר המדינה שבדק את המהלכים לחתימת העסקהבדיעבד מתברר שהנזק גדול אף יותר ,ויעמוד על יותר מ-2 מיליארד דולר. הביקורת נערכה בחברת החשמל וברשות החשמל בין ספטמבר 2015 למארס 2016, ובחודשים שלאחר מכן נערכו בדיקות השלמה במשרד האוצר וברשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה.

ח"כ חנין הוסיף כי "על קומבינת הגז הגדולה של ממשלת נתניהו כולנו משלמים ביוקר, חוץ מכמה טייקונים, שעושים עליה רווחים נפלאים. בדיוק על הדברים האלה התרענו בזמן אמת. והתוצאות העגומות מתוארות היום בדוח המבקר. אני קורא לשנות את מתווה הגז, לפקח ולהוזיל את מחירי הגז. רה"מ נתניהו חייב היום הרבה תשובות לציבור".

2017-05-17_195953

בין השאר מציין המבקר את ההימנעות של משרד האוצר להטיל פיקוח על מחיר הגז; את התנגדות רשות ההגבלים העסקיים לדרישת הלקוח המועדף של חברת החשמל, שכלקוח עוגן דרשה השוואת תנאים לכל חוזה גז עתידי שיהיה טוב משלה; ואת פעולות רשות החשמל, ש"הייתה עקבית בהחלטותיה", אך התבססה על הנחות שלא התממשו, כמו התפתחות תחרות במשק הגז ומחיר גז מופחת.

ביקורת נוספת מתח המבקר על תחזית צריכת החשמל הגבוהה שהניחה חברת החשמל ושהביאה אותה להעריך בתחילה כי תזדקק ליותר גז מהנדרש. התחזית התבססה על תחזית צמיחה במשק של 4% בשנה, אף שתחזיות אחרות צופות צמיחה נמוכה יותר. למרות החריגה לא לקחה על עצמה חברת החשמל התחייבויות רכש גבוהות מדי, ובפועל היא מחויבת לרכישת כמות מעבר למה שהיא צריכה.

מטה מאבק הגז מסר בתגובה: "דו"ח מבקר המדינה באשר להסכם הגז של חברת החשמל מול מונופול הגז, מאשר את טענות מטה מאבק הגז בעניין מחיר הגז המופרז אותו משלמים אזרחי ישראל למונופול הגז. כמו כן הוא מאשר את טענות המאבק באשר לתפקודו של מי שמונה לתפקיד מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור".

"העלות העודפת של מעל 2 מיליארד דולר אותה מציין המבקר, שמוטלת על אזרחי ישראל, מתווספת למחיר הגז הגבוה אותו מממנים אזרחי ישראל. יצוין כי מחיר הגז אותו ממנים כיום אזרחי ישראל עומד על 5.91 דולר, כאשר המחירים הריאליים במדינות מפיקות גז כישראל נעים סביב ה-2-2.5 דולר. לפי דוחות נובל אנרג'י עצמה, היא מכרה בשנה החולפת מחוץ לישראל, גז במחיר של 2.1 דולר. במהלך הדיונים הלא שקופים סביב מתווה מונופול הגז, היתה לממשלת ישראל הזדמנות לתקן את ההסכם השערורייתי, אך היא ויתרה על כך, וסיפקה מתנה נוספת לטייקוני הגז, מתנה הממומנת מכיסי אזרחי ישראל. לעומת התנהלות ממשלת ישראל מול מונופול הגז, פתחו ברחבי העולם גם בשנה החולפת חוזי גז והפחיתו מחירים על רקע מצב השוק. אנו תקווה כי מחיר הגז המופקע יתברר בבית המשפט, בתביעה הייצוגית שהוגשה כנגד מונופול הגז", נמסר עוד.

לעיון על דו"ח מבקר המדינה שפורסם אמש:

http://www.mevaker.gov.il/he/publication/Articles/Pages/67b.aspx