ח"כ חנין בדיון על חוק הלאום: נתניהו רוצה להסיח את הדעת מפרשת הצוללות

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון הודיע היום (רביעי) לחבר הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד) שעומד בראש ועדה מיוחדת בכנסת שנועדה לקדם את חוק הלאום, כי לא ניתן להעביר את החוק בקריאה ראשונה עד מועד צאת הכנסת לפגרת הקיץ בעוד שבועיים, כפי שדרש ראש הממשלה בנימין נתניהו.

2017-07-12_210148

מוקדם יותר ועדת הכנסת אישרה את הרכב הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת וועדת חוקה, חוק ומשפט לדיון בחוק הלאום. חברי הרשימה המשותפת איימו להחרים את ועדת חוק הלאום לאחר שתחילה נקבע כי יהיה להם בה רק נציג אחד. בעקבות המגעים סוכם לבסוף כי יהיו לה שני נציגים: ח"כ עבדאללה אבו מערוף וח"כ אוסמה סעדי.

בדיון הדגיש ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) כי הניסיון של נתניהו לקדם את חוק הלאום נועד להסיח את הדעת מפרשת הצוללות. "שינוי חוקתי לא יכול להיות עוד ספין בגלל הסתבכות פרשת הצוללות", אמר. "מדובר בשינוי מבני דרמטי במשטר החוקתי של ישראל. חייבים להבין ששינוי של סנטימטר במשטר הזה יכול לגרום שינוי של קילומטרים במציאות".

עוד אמר ח"כ חנין שהקמתה נועדה לנטרל את קולו של ח"כ בני בגין מהליכוד, שמתנגד לחוק ומשמש חבר בוועדת החוקה שאמורה הייתה לדון בחוק מלכתחילה. "יש כאן אווירת קרקס. נתניהו משחק בוועדות כדי להרחיק את בני בגין ולהתרחק ממנחם בגין. אי אפשר לנהל דיון כזה בוועדה התפורה לפי צרכי הקואליציה". לדברי חנין, "החוק יגרום לשינוי מבני דרמטי במשטר החוקתי של ישראל. לימין הקיצוני נתניהו אומר שהחוק יחליש את הממד הדמוקרטי, לחרדים הוא אומר שזה יחזק את האופי היהודי של המדינה, אבל אף אחד לא יודע מה תהיה התוצאה".

חברו ברשימה המשותפת של ח"כ חנין, ח"כ אחמד טיבי, חיזק את דבריו: "החוק הזה מתאים לדמויות ולטיפוסים של הממשלה הנוכחית. אבל מה נפל על ראש הממשלה בימים האחרונים שהוא רץ להביא את זה דווקא עכשיו? לא אפקט גבאי אלא אפקט הצוללות. בכל פעם שיש מצוקה או חקירות, יש חוק לאומני וגזעני. השפה הערבית יוצאת מהרגבים במקום הזה, זה הקשר שלנו לאדמה הזאת ואי אפשר לבטל אותו. אתם מנסים לבטל סממן לאומי של קולקטיב לאומי. יכול להיות שבסוף תצליחו להעביר את החוק הזה, אבל יש לנו רק מולדת אחתבטייבה, ביפו, בנצרת, ברהט ובגליל ואנחנו ניאבק בו".