ח"כ חנין: 'אם לא נעשה מהפכה בתחבורה ציבורית נהייה בבעיה גדולה'

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), דנה בשבוע שעבר בגיבוש חזון לתחבורה ציבורית מתקדמת לישראל, בשיתוף הציבור, ובפעילות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית והקמת רשויות מטרופוליניות. היו"ר חנין הודיע בפתח הישיבה כי באשר לגיבוש חזון לתחבורה ציבורית מתקדמת לישראל בכוונתו לצאת לשימוע ציבורי, בדומה לשימוע שקיימה ועדת הכלכלה בנושא הקטל בדרכים, וקרא לציבור ולכל הגורמים העוסקים בתחום להעביר אליו את עמדותיהם. באשר לרשות הארצית לתח"צ אמר ח"כ חנין כי ב-2011 החליטה הממשלה על הקמת רשויות מטרופוליניות, אך מאז דבר לא נעשה לבצע את ההחלטה. הוא הוסיף כי הרשות הארצית חסרה במשאבים ותקנים ויש בעיות הדורשות טיפול.

2017-01-21_235626

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אהוד בקר, שכתב מסמך בנושא אמר כי בשנת 2011 הומלץ על הצעת חוק ממשלתית שתעגן סמכויות לרשות הארצית שתקים את הרשויות המטרופוליניות, אך עד היום לא הופץ תזכיר חוק כזה. הוא הוסיף כי תקציב הרשות הארצית עמד ב-2016 עד 39 מיליון שקלים, ובשנים 2017-2018 קוצץ ב-40% ל-23 מיליון שקל בלבד ותקני משאבי האנוש ברשות לא אוישו במלואם.

ח"כ חנין ביקש את התייחסות מנהל הרשות, מאיר חן, לדברים ואמר כי הוא מוטרד בעיקר מהמחסור בכוח אדם ומהקיצוץ של 16 תקנים. חן סקר את פעולות הרשות מאז הקמתה ובאשר לקיצוץ בתקנים אמר כי מדובר בחלק מהקיצוץ הרוחבי בכל משרדי הממשלה. ח"כ חנין שאל האם הדבר מאפשר פעולה תקינה של הרשות וחן הודה כי הקיצוצים לא מאפשרים להתמודד עם כל המטלות ואמר: "כדי לתפעל את המערכת בצורה יסודית דרושים עוד כ-20 תקנים, ובשנה הקרובה המצב לא יהיה טוב יותר מאחר שצפוי קיצוץ נוסף של 6 תקנים". חן הוסיף כי כתוצאה מרפורמת התעריפים והשיפורים בתחבורה הציבורית עלה מספר הנסיעות ב-2016 ב-7%, ל-820 מיליון נסיעות, והיעד הוא להמשיך במגמה. נציג האוצר, הראל שליסל, התייחס לקיצוץ בתקנים ואמר כי מדובר בהחלטת ממשלה לקצץ רוחבית 2.5% מהתקנים במשרדים. הוא הוסיף כי למרות זאת משרד התחבורה קיבל תוספת תקנים והוא יכול לבחור כיצד להקצות אותם.

מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעיריית תל אביב, אשר בן שושן, אמר "אנחנו עומדים בפני תקופה מאתגרת, ואם לא יהיה שינוי דרמטי בתחבורה הציבורית עד2030 אז כולנו ניכנס לכאוס תחבורתי טוטאלי, לא רק בתל אביב". הוא הזכיר כי מי שחתומה, בין היתר, על הדוח להקמת רשויות מטרופוליניות עוד מתקופתה במשרד האוצר היא היום מנכ"לית משרד התחבורה, ואמר כי הוא מניח שהמדיניות לא השתנתה לכן צריך לפעול להקמת הרשויות. נציג ועד העובדים בחברת קווים, מוראד עטון, אמר כי צריך לדאוג גם לאדם שמפעיל את התחבורה הציבורית, והסביר כי לנהגים אין עתיד בתחבורה הציבורית. לדבריו, לאחר תום 10 שנות מכרז הנהגים למעשה מפוטרים ומאבדים את כל הזכויות הסוציאליות שלהם, ואם הם רוצים להמשיך לעבוד הם מתחילים לצבור את כל הזכויות מאפס.

ח"כ חנין סיכם את הישיבה ואמר כי בכוונתו להמשיך לטפל בנושא הקמת הרשויות המטרופוליניות, והוסיף כי "ועדת המשנה מעריכה את העבודה שנעשית אך לא כדי לנוח על זרי הדפנה אלא כדי להמשיך לטפל באתגר הענקי של התחבורה הציבורית. אם לא נעשה מהפכה נהייה בבעיה גדולה", הדגיש.