ח"כ ג'בארין: חוסר בצדק חלוקתי בהכנסות של אזורי תעשייה ומחצבות

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ושוויון חברתי קיימה לאחרונה דיון בנושא "חלוקת ההכנסות באזורי התעשייה האזוריים". חבר הכנסת יוסף ג’בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) שיזם את הדיון אמר כי אי אפשר למצוא נושא שמשתלב טוב יותר עם שם הוועדה והנושאים שבאחריותה. "יש חוסר בצדק חלוקתי בהכנסות של אזורי תעשייה, מחצבות ואזורים שיש להם רווחים רבים בארנונה שהעסקים משלמים לרשויות חזקות. השאלה עד כמה החלוקה כיום היא הוגנת? מה קורה במקומות שיש אוכלוסיות חזקות אל מול אוכלוסיות מוחלשות".

2017-12-14_200932

מחצבת ורד (צילום: שפיר הנדסה)

לדברי ח"כ ג’אברין שעוקב אחר פעילות מחצבת ורד: "זאת דוגמא למחצבה שבפעילותה יש חוסר צדק משווע. המחצבה הזאת גורמת לנזק סביבתי והיישובים הערבים הסמוכים שתושביהם נפגעים לא זוכים לרווחים. צריך להבין איך מתחלקת ההכנסה שלהם".

עוד הוסיף כי דיון על אזורי התעשייה "הוא לא עניין טכני שמנותק מהיבטים חברתיים ופוליטיים. "זה יכול להיות מנוף לקדמה במקום שיהיה מכשול. בקרבת סחנין פועל אזור התעשייה משגב שבו רוב האדמות הופקעו מתושבי סחנין והעובדים שם הם תושבי סחנין אבל הם לא נהנים מהרווחים".

היבה בוארדי, מתכננת עירונית מהמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, תיארה את המצב הקיים באזור הצפון: "בחיפה יש 30 מנהלות שמתחלקות בהכנסות אזורי תעשייה ויש רק שני ישובים ערבים שהתחילו לקבל חלוקה בהכנסות. בכל המנהלות האלה ניתן להכניס ישובים ערבים נוספים שיזכו לקבל הכנסות מהארנונה. הבעיה בישובים הערבים היא שאחוז הקרקעות שמיועדות למסחר ותעשייה הוא כמעט ואפסי. ארנונת המגורים היא המרכזית וזה מה שגורם להיותם באשכולות החלשים".

בוארדי הדגישה כי הקרב לאזורי תעשייה יהודיים שמהם אין כלל הכנסות גורם לזיהום ורעש. "צריך לייעד קרקעות חדשים למסחר ותעשייה וכמו כן לקבל את הכנסות הארנונה מהאזורים הקיימים. כדי לראות את הפער העצום צריך לקחת לדוגמא את בז"ן שמשלמת סכום של 150 מיליון שקל כאשר 40 אחוז ממנו הולך לחיפה והיתר לקריית אתא, זבולון ונשר. היישובים הערבים לא מקבלים שקל. אזור התעשייה ציפורית נמצא מרחק של 7 קילומטרים מנצרת עילית. אין לו רצף טריטוריאלי אליה בניגוד לכפרים הערבים. נצרת עילית מקבלת ממנו 50 מיליון שקל בשנה והיישובים הערבים הסמוכים אליו שנמצאים בתחתית

מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, זעם על האוצר ואמר כי הכסף לא באמת מועבר ליעדו. "זה הפסד בעיקר לאוצר. הגיע הזמן שתיקחו ותתקצבו את משרד הכלכלה לסכום שהובטח. אתם משלמים יותר מענקי איזון, אתם מפסידים עובדים, אתם גורמים אבטלה וזה טיפשי".

ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני), ממלאת מקום יו"ר הוועדה, סיכמה את הדיון ואמרה כי הוועדה רשמה לעצמה את דברי נציג משרד הכלכלה לפיהם המשרד מעודד חלוקת הכנסות של ארנונה מאזורי תעסוקה חדשים ואף תומכת ביוזמה זאת. "הוועדה קוראת לשרי האוצר, הפנים והכלכלה לפעול לגיבוש תוכנית לחלוקה שוויונית וצודקת של הארנונה מאזורי התעשייה כך שגם באשכולות הנמוכים ייהנו מהכנסה גבוהה יותר", הדגישה.