ח"כ איימן עודה: יש למנוע את סגירת המועדון מולתקא-מפגש בבאר שבע

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) קרא בסוף השבוע למנוע את סגירת מועדון מולתקא מפגש בבאר שבע. לדברי ח"כ עודה "ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ׳ מצטרף לגל סתימת הפיות של הימין הקיצוני ופועל לסגור את מועדון התרבות הערבי יהודי היחידי בעיר שמתיימרת להיות בירת הנגב, מולתקאמפגש שיתוף פעולה ועשייה משותפת מפחידים את השלטונות כי הם יודעים שהשינוי יבוא מלמטה". "אני ועוד רבים אחרים עומדים יחד פורום דוקיום בנגב ולא נאפשר את עצירת הפעילות החשובה הזו", הדגיש.

2018-01-13_175134

"לא נושתק" – מפגינים מול לשכת ראש העיר בארשבע, בשבוע שעבר (צילום: פורום דוקיום)

יצוין שבשבוע שעבר עתרה האגודה לזכויות האזרח בשם פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי

לבית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע, נגד עיריית באר שבע ודנילוביץ'. העתירה הוגשה לאחר שהעירייה וראש העירייה דרשו מהפורום לפנות את המקלט העירוני שבו הוא פועל, בשל התנגדותם לתוכנם של כמה אירועים שנערכו במקלט.

בעתירה נטען כי התנהלות העירייה פוגעת שלא כדין בחופש הביטוי, שהוא זכות יסוד חוקתית. מתקנים ציבוריים, ובהם מתקנים עירוניים שהוקצו לארגונים, הם זירות חיונית למימוש הזכות. על פי פסיקת בית המשפט העליון, רשות מקומית מחויבת לאפשר לקהל הרחב להשתמש במתקניה להבעת דעות שונות, ובכלל זה ביטויים פוליטיים, מבלי להגביל אפשרות זו על פי תכני הביטוי. לפיכך, נטען בעתירה, לעיריית באר שבע לא הייתה סמכות להתערב בתכני הפעילויות של הפורום במקלט.

עוד טענו העותרים כי בהתנהלותם של העירייה ושל העומד בראשה מול פורום דו קיום בנגב, ובפרט באופן שבו התקבלה ההחלטה לבטל את ההסכם המאפשר לפורום להשתמש במקלטנפלו פגמים מינהליים, בהם משוא פנים ופגיעה בזכות הטיעון. בית המשפט קבע דיון בבקשה לצו ביניים, שהוגשה עם העתירה, ליום חמישי הקרוב ובינתיים נתן צו ארעי האוסר על העירייה לפנות את פורום דו קיום מהמקלט.

זה למעלה מעשור מקצה עיריית באר שבע לפורום דו קיום בנגב מקלט עירוני, שבו מנהל הפורום בית תרבות יהודיערבי בשם מולקתאמפגש. לפני כשנתיים החלה העירייה להתנכל לפורום, בשל התנגדותה לתוכנן של מקצת הפעילויות שהתקיימו במקלט  שעסקו, בין השאר, בזכויות מפגינים, בהשפעת מבצע "צוק איתן" על תושבי עזה ובתעשיית הנשק הישראלית. שוב ושוב טענה העירייה, תוך התעלמות מעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה בעניין, שהפורום מפר את הסכם השימוש במקלט בשל תוכן הפעילויות המתקיימות בו, ואיימה לבטל את ההסכם. בסוף דצמבר 2017 הודיעה העירייה לפורום כי עליו לפנות את המקלט בתוך 14 ימים.

בעתירה נטען כי התנהלות העירייה פוגעת שלא כדין בחופש הביטוי, שהוא זכות יסוד העומדת בלבת הדמוקרטיה. מתקנים ציבוריים, ובהם מתקנים עירוניים שהוקצו לארגונים, הם זירות חיונית למימוש הזכות. בית המשפט העליון כבר פסק כי רשות מקומית מחויבת לאפשר לקהל הרחב להשתמש במתקניה להבעת דעות שונות, ובכלל זה ביטויים פוליטיים, מבלי להגביל אפשרות זו על פי תכני הביטוי. לפיכך, נטען בעתירה, לעיריית באר שבע לא הייתה סמכות להתערב בתכני הפעילויות של הפורום במקלט.

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, שהגיש את העתירה מסר: "עיריית באר שבע וראש העירייה בחרו פעם אחר פעם להשתמש לרעה במעמדם על מנת לפגוע בחופש הביטוי ובכללי המינהל התקין. קשה שלא לחשוב שהתנהלות מתמשכת זו מונעת משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים, ושתכליתה השתקת קולות שאינם מוצאים חן בעיני העירייה, וככל הנראה גם בעיני גורמים פוליטיים אחרים".

"לדברי פורום דו קיום בנגב "עיריית בארשבע נסמכת על טיעונים שקריים שקל להפריכם, ומעידים יותר מכל על כך שראש העיר מעולם לא טרח מעולם לבקר במועדון ולראות את הפעילות בעיניו, על אף שמדי שנה הוא מוזמן לארוחת אפטאר משותפת שאנו מארחים. ההסתמכות העיוורת על פעילי ימין קיצוני היא תעודת עניות לעיריית בארשבע בכלל ולראש העיר בפרט".

הצטרפו למאבק ותמכו: https://www.giveback.co.il/project.aspx?id=2514