ח"כים מהרשימה המשותפת, מרצ והעבודה הגישו 'חוק לאום' אלטרנטיבי; הפגנה במוצ"ש בת"א

הכנסת דחתה הערב (רביעי), בצל הדיונים הסוערים סביב "חוק הלאום" הגזעני של ממשלת הימין, הצעת חוק היסוד שיזם ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) בנושא. כל חברי הכנסת של הרשימה המשותפת חתמו על הצעת החוק ואליהם הצטרפו חברי הכנסת מוסי רז ועיסאווי פריג' (מרצ) וזוהיר בהלול (מחנ"צ).

2018-07-11_203535

הצעת החוק קבעה, כי "מדינת ישראל היא מדינתם המשותפת של כלל אזרחיה, וכל מוסדותיה ומשאביה ישרתו באופן מלא ושוויוני את כלל האזרחים במדינה". מטרתו של החוק, כפי שקבוע בסעיף הפותח, "לעגן את ערכיה של המדינה כמדינה דמוקרטית ורבתרבותית, המקיימת שוויון אזרחי, תרבותי ולאומי גמור בין כלל אזרחיה".

לעניין השפות הרשמיות, הצעת החוק קבע, כי "העברית והערבית הן השפות הרשמיות של המדינה, הזוכות למעמד שווה בכל הפעילויות של הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, והרשות השופטת ובעת מילוי תפקידיהן עלפי כל דין". החוק גם מתנה את תקפותם של החוקים, צווים ותקנות, בכך "שיוצאו לאור, יודפסו ויפורסמו בו זמנית בשתי השפות הרשמיות".

לעניין הסמלים, הצעת החוק קבעה, כי "המנונה, דגלה, וסמליה של המדינה ייקבעו בחוק ויבטאו את זיקתה השווה של המדינה לאזרחיה היהודים והערבים". החוק גם קובע, כי "המיעוט הערבי במדינה זכאי לייצוג הולם ואפקטיבי בכל רשויות השלטון של המדינה, בכל מוסדותיה ובכל מוקדי קבלת ההחלטות בה".

יצוין שהפגנה נגד חוק הלאום הגזעני תתקיים במוצ"ש הקרוב בכיכר מגן דוד בתלאביב בשעה 20:00. בין הקוראים להפגין: חד"ש, עומדים ביחד, מרצ, צעירי עבודה, פורום דוקיום בנגב והאגודה לזכויות האזרח.

בהזמנה להפגנה נאמר כי "בעוד מספר ימים הממשלה תנסה להעביר באופן סופי ובלתי הפיך. חוק הלאום זה השם של החוק שיהפוך את הגזענות, האפליה, ההשפלה וההפרדה לחוקיים, ויותר מזה רצויים ומעודדים במדינת ישראל. חוק הלאום זה החוק שיביא את ההדרה בישראל ואת הפגיעה בכל המיעוטים לשיאים מפחידים שעוד לא ראינו כמותם. יש לנו פחות משבוע לעצור את חוק הלאום, ואנחנו מתכוונים להצליח לעשות את זה. אבל בשביל זה אנחנו צריכים אתכם ואתכן. את כולנו. כי הבית הזה שייך לכולנו ואנחנו לא מתכוונים לוותר על זה".

ועוד: "במוצ"ש נצא לרחוב ונאמר: כולנו אזרחים שווים ערבים ויהודים, נשים וגברים, מזרחים, אתיופים, יוצאי ברה"מ, חברות וחברי הקהילה הגאה. חוק ההפרדה והאפליה שמקדמת הממשלה שמכונה "חוק הלאום" – הולך להשאיר חלקים גדולים בחוץ: מחוץ ליישובים עם ועדות קבלה, מחוץ ליחס הוגן בבתי משפט, מחוץ למעגל האזרחות, מחוץ לדמוקרטיה. ולזה אנחנו לא נסכים. את הזעקה הזו נשמיע חזק, עד שאפילו בממשלה יצטרכו לשמוע אותה: כל האנשים שווים והבית הזה שייך לכולנו".

ההפגנה במוצ"ש בפייסבוק:

https://he-il.facebook.com/events/277853069628786