חוזרים למחאה בתל-אביב: הנכים דורשים את התוספת המובטחת

בהיעדר תשובה ברורה או הבטחה לגבי מועד ואופן עדכון הקצבאות, יחזרו מחר (חמישי) הנכים וארגונים חברתיים שהצטרפו למאבק לרחוב בהפגנה שתערך בשעה 17:00 מול קריית הממשלה בתל אביב – מול קניון עזריאלי. הוועדה הבין-משרדית שהוקמה לטובת עדכון הקצבאות טרם פרסמה את המלצותיה, שהיו אמורות להתפרסם עד סוף 2019. כרגע לא ברור מתי ואיך יעודכנו הקצבאות. חוסר הבהירות נובע ממספר גורמים: חוסר במקור תקציבי, איך תעודכן הקצבה, האם יהיו קבוצות שיקבלו יותר או פחות, והמצב הפוליטי שבו נמצאת המדינה. "אם אפשר לקבל החלטה על סיפוח לפני הבחירות אפשר גם להעלות את הקצבה כמו שהובטח" נמסר מארגון הנכים הופכים לפנתרים שלוקחים חלק בארגון המחאה.

פעילי "הנכים הופכים לפנתרים" חוסמים את כביש 2 בדרישה לתוספת לקצבאותיהם, ביולי 2018. (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)

 

האוצר טוען כי לא ניתן כרגע לעדכן את הקצבה בגלל שבישראל מכהנת ממשלת מעבר והכנסת לא מתכנסת. יצוין שחוק שנחקק בפברואר 2018 עיגן חלק מהתוספות לקצבה לפיו יועלו קצבאות הנכות לגובה  3,700 עד 4,500 שקל עד שנת 2021. החוק עיגן רק את שתי הפעימות הראשונות במתווה, שאוחדו לפעימה אחת: מ-2,500 עד 2,800 שקל בחודש ל-3,272 שקל, פעימה שבוצעה החל ממארס 2018. עקב ההגבלות שקבע "חוק הנומרטור" הניאו-ליברלי על הוצאות עתידיות בתקציב המדינה, החוק לא הגדיר באופן מפורש איך יבוצעו הפעימות הנוספות לשנים 2020 ו-2021, וקבע שתתכנס ועדה בין-משרדית שתמליץ לשרים על גובה ואופן חלוקת המשך הפעימות, והמלצות אלו יובאו לדיון בממשלה.

יצוין שבחודש שעבר נערך בכנסת מפגש חירות בנושא הקצבאות. בין היתר השתתפו במפגש יו"ר האגף לקידום השוויון בהסתדרות ויו"ר סיעת חד"ש, דחיל חאמד ועובדת באגף, ראמין נאשף אבו ראס. בדיון הדגיש חאמד שחרף העובדה שממשלת מעבר מכהנת בישראל ניתן היה להגיע לסיכומים שישביעו את רצונם של ארגונים וניתן היה להשלים את ביצוע התוספת המוסכמת. עוד הוא הביע תמיכה במאבק הנכים.