ועדת הבחירות אישרה את הריצה של הרשימה משותפת ופסלה את המועמדות של ח"כ יזבק

ועדת הבחירות המרכזית דחתה אמש (רביעי) את בקשת רשימת עוצמה יהודית הגזענית לפסול את הרשימה המשותפת מריצה בבחירות לכנסת ה-23, ואישרה את מועמדותה לכנסת. 18 חברי כנסת התנגדו לפסילה, ורק ארבעה תמכו בה. בוועדה התקיים דיון סוער, ובמהלכו הורה לסדרנים יו"ר הוועדה, השופט צבי הנדל, להוציא את עו"ד קובי מצא, אחר מחברי ועדת הבחירות מטעם הליכוד, אחרי שהפריע לחברי הרשימה המשותפת לדבר תוך השמעת קריאות גזעניות.

מוקדם יותר החליטה הוועדה, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפסול את התמודדותה של חברת הרשימה, ח"כ היבא יזבק (בל"ד), ברוב של 27 חברים מול שבעה מתנגדים – נציגי הרשימה המשותפת ומרצ. יצוין שהעבודהגשר תמכו בפסילה, וכך גם אגודת ישראל ודגל התורה, שכמעט תמיד נמנעו בשל התנגדות עקרונית לפסילת מועמדים.

ח"כ יזבק אמרה בדיון: "מי שהגיש נגדי פסילה הוא אנטי דמוקרטי. מעולם לא הטפתי לאלימות. כל חיי אני פועלת למען החיים ולמען הדמוקרטיה. הרשימה המשותפת מאתגרת את החשיבה של הימין וקשה לכם להתמודד עם זה. לא התכוונתי לפגוע במישהו או להלל מישהו או את מעשיהם. זה היה בהקשר מסוים. הניסיון כאן הוא להסתיר את הכיבוש ואת דיכוי העם הפלשתיני. מדינת ישראל מדכאת את העם הפלשתיני ובקשת הפסילה לא תשנה זאת. זה ניסיון למנוע מח"כ ערבי את הזכות הבסיסית לבחור ולהיבחר חלק מהריטואל הקבוע בכל מערכת בחירות. לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות".

הדיון בפסילה הופסק כמה פעמים בשל התבטאויות גזעניות. עו"ד מצא אמר "אי אפשר לתת למחבלים האלו להפריע כל הזמן". מה שנתן את האות להתפרעות וצעקות בין יושב ראש הועדה, השופט ניל הנדל, אף איים בהוצאות עו"ד מצא מן האולם. יצוין שאין מדובר בפסילה סופית, שכן עכשיו העניין יעלה לבית המשפט העליון שידון בפסילה בתחילת השבוע הבא. הרשימה המשותפת הגיבה לפסילה ומסרה: "ההתעלמות המוחלטת של ועדת הפסילות מהדברים שאמרה ח"כ יזבק כמו ההתעלמות הבוטה מהעובדות המשפטיות שקיבלו משנה תוקף מהחלטת היועמ"ש, מוכיחה פעם נוספת שאין בוועדה דבר מלבד ריטואל קבוע של פסילה וקרקס פוליטי. אנחנו נמשיך להיאבק למען חופש הביטוי ודמוקרטיה לכולם על אפם וחמתם של הימין הקיצוני ואלה שנגררים אחריהם".