חד"ש על ביטול ועידת וישגרד: 'כדי להלבין את הכיבוש ביבי חייב לשמור על יחסים עם המנהיגים הכי ימנים'

ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש מסר אתמול (שני) כי הפסגה המתוכננת בישראל עם כמה מדינות ממזרח ומרכז אירופה נוספות בהן מכהנים נשיאים מהימין הקיצוני מבוטלת. זאת בעקבות המשבר עם פולין, שהודיעה כי לא תשלח נציג לוועידת וישגרד בעקבות דבריו של ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ.

2019-02-19_210126

כבר לא: ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא פולין אנדז'יי (צילום: לע"מ)

כץ, שמונה ביום ראשון לתפקיד במקומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי "הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם", בהמשך למשבר שפרץ בזמן השתתפותו של ראש הממשלה בוועידת ורשה בשבוע שעבר. בפולין אמרו כי דבריו גזעניים ודרשו התנצלות, אך בישראל לא הגיבו. נתניהו טרם התייחס להתפתחויות האחרונות.

בתחילה היה אמור להשתתף בפסגת מדינות וישגרד הכוללת גם את הונגריה, צ'כיה ולסובקיה, ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי. בהמשך החליטה הממשלה הימין הקיצוני בפולין לשלוח את שר החוץ יאצק צ'פוטוביץ' במקום, אך דבריו של כץ החריפו את המשבר מורביצקי הודיע כי לא תהיה נציגות פולנית בכלל. בנוסף לכך, שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, זומנה לשיחת נזיפה נוספת היום בעקבות ההתבטאות כץ.

בעקבות ביטול הוועידה פרסמה חד"ש הודעה בה נאמר, בפניה ישירה לנתניהו: "ביבי, שמענו שהפולנים לא באים בסוף לוועידה. זה לא אתה, זה הם. אנחנו מבינים שכדי להלבין את הכיבוש ולזכות בלגיטימציה בינלאומית, אתה חייב לשמור על יחסים חמים עם המנהיגים הכי ימנים והכי גזענים. גם עם אנטישמים. הרי, משטרים דמוקרטיים לא יוכלו לתת לגיטימציה למדינה שמנהלת משטר אפרטהייד, ומתחזקת מפעל של התנחלות וגזל. מנהיגים נאורים לא יוכלו להצדיק מעל הבמה העולמית את ממדי הדיכוי וההרג שהממשלה שלך אחראית להם."