חד"ש הגישה שוב את הצעת החוק: שכר מינימום 30 שקל לשעה

ח"כ דב חנין (חד"שהרשימה המשותפת) הגיש אתמול (שלישי) את הצעות החוק הראשונות שלו לכנסת ה-20, שהיו בין הצעות החוק הראשונות שהתקבלו במשכן. בין הצעות החוק שהוגשו על ידו: שכר מינימום 30 שקל לשעה, ייצוג הולם לאוכלוסייה הערבית בקרב עובדי החברות הממשלתיות, ביטול עבירת העלבת עובד ציבור, הבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, תשלום שכר עבודה בעת הכשרה התלמדות או התמחות, ורכישת מפעלים על ידי עובדיהם. לגבי הצעת חוק שכר מינימום הוא מסר "10 חודשים אחרי שהעלנו את הדרישה למינימום 30 ויצאנו למאבק על הזכות להתפרנס בכבוד, הצביעה בינואר הכנסת הקודמת בעד העלאת שכר המינימום. גם מי שהתנגד למינימום 30 בשלביו הראשונים של המאבק, לא יכול היה לעמוד אל מול עוצמת הדרישה הציבורית הצודקת למשכורות שיאפשרו לנו לחיות".

2015-04-01_222441

ח"כ דב חנין (במרכז) בהפגנת ה-1 במאי שנערכה אשתקד בתלאביב (צילום: אל אתיחאד)

עוד הוא הוסיף "האם בזה נגמר המאבק? לא. הצעת החוק שהממשלה אישרה באופן סופי בכנסת מעלה את שכר המינימום, בהתאם לסיכום ההסתדרות עם המעסיקים, ל-5,000 שקל לחודש בשלוש פעימות על פני שנתיים וחצי. אין שום ספק שמדובר בהישג, שכן כל שקל נוסף שיקבלו משתכרי שכר המינימום הוא שקל חשוב ומשמעותי ואין גם שום ספק שהעלאת שכר המינימום ממש לא הייתה בתכניות של הממשלה ושהמאבק שלנו, שהחל עם הצגת הדרישה על ידי כוח לעובדים, הוא זה שדחף את המהלך". ח"כ חנין הדגיש "שגם לאחר התוספת החדשה עליה הוסכם בין ההסתדרות למעסיקים הפרטיים, לא יכול להסתיים המאבק. מיליון העובדות והעובדים שמשתכרים שכר מינימום בישראל צריכים העלאה של יותר משקל או שניים לשעה בכדי שיוכלו לשרוד במציאות הכלכלית האיומה ששוררת כאן. אנחנו מקבלים בברכה את ההעלאה הנוכחית, אבל מתחייבים: להמשיך להיאבק למינימום 30 שקל לשעה".

יצוין ששכר המינימום במשק עלה היום (רביעי) ב-350 שקל, ל-4,650 שקל זאת במסגרת יישום הפעימה הראשונה בהסכם הקיבוצי שנחתם בין יו"ר ההסתדרות לנשיאות הארגונים העסקיים. הסכם, שאושר בכנסת והיה לחוק, קובע את העלאת שכר המינימום ב-3 פעמיות השנייה ביולי 2016 – ל-4,825 שקל, והשלישית בינואר 2017 – ל-5,000 שקל. סיכמו על שיפור המתווה וכי ב-1 בדצמבר 2017 תתווסף פעימה רביעית, במסגרתה יועלה השכר ל-5,300 שקל כך שבסוף התהליך השכר יהיה גבוה ב-1,000 שקל לעומת זה שמנוהג כיום. יצוין שהחוק חל על כלל המעסיקים במשק, אבל בענפים ספציפיים דוגמת ענף הניקיון, השמירה והבנייה, חלים הסכמים וצווי הרחבה הקובעים שכר מינימום ענפי הגבוה משכר המינימום הקבוע בחוק שכר מינימום ועובדים המועסקים בענפים אלו זכאים לתשלום הגבוה מבין השניים. על פי דו"ח בנק ישראל שפורסם השבוע, 640 אלף עובדים בישראל משתכרים שכר מינימום או פחות ממנו.