זעם בחד"ש על מעקב יוצאי שב"כ בחברה הערבית בעת משבר הקורונה

ארגוני זכויות האזרח, חברי כנסת של חד"ש וועד ראשי הרשויות הערביות בישראל, זעמו היום (שני) בעקבות חשיפת אתר וואלה לפיה פיקוד העורף מגייס יוצאי שב"כ למעקב אחר הציבור הערבי. זאת, במטרה לבנות דרכי פעולה וכחלק ממאמצי ההסברה למיגור מגיפת הקורונה. בחברה הערבית סבורים שמדובר בהפרת זכויות אדם בסיסיות, חציית קו אדום ואף גזענות ודורשים כעת לעצור את המהלך.

לגינוי הצטרפה ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת). לדבריה זהו מהלך שפוגע באמון של החברה הערבית. "כך עובד היגיון של שלטון שלא רואה בערבים אזרחים שווים. במקום לגייס מומחים ערבים למלאכת ההסברה מגייסים אנשי שב"כ, כאילו שהאנשים שאמורים לרגל אחר הציבור הערבי מכירים אותו טוב יותר מהמומחים בציבור עצמו", מסרה. "דרך החשיבה של שלטון צבאי מחלחלת לטיפול בקורונה, ומפוררת את האמון הרעוע גם כך".

"איסוף המידע הנחוץ ביותר הוא על איך הממשלה הזו הפקירה את האזרחים כולם, והאזרחים הערבים בפרט. היה צריך להשתמש במשבר הזה כדי לתקן עוול של שנים של אפליה ופערים מתרחבים, אך במקום זה מפעילים ריגול כלפי האזרחים. זוהי התפתחות מסוכנת בכרסום המרחב האזרחי תחת מצב החירום. האויב הוא הנגיף לא האזרחים". ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף כי "‏הממשלה הגזענית מתייחסת לאזרחים הערבים כאל נתינים נחותים, וכאל אויב הראוי למעקב והגבלות". לדבריו, "בזמן שהנהגת הציבור הערבי נאבקת בהדבקה, הממשלה עושה כל צעד אפשרי כדי לפגוע באמונם וממילא גם במאבק לצמצום התחלואה".

ארגון עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי, הודיע כי ידרוש מראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון, בני גנץ ומהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לאסור את המשך איסוף המידע באמצעים צבאיים. "העסקת אנשי שב"כ בדימוס לצורך איסוף מודיעין, אינה רק חורגת מתחום הסמכויות של פיקוד העורף כפי שהן הוגדרו בחוק אלא מוכיחה שוב כי המשטר בישראל ממשיך להתייחס אל האזרחים הערבים בעוינות ובשליטה ביטחונית כמו בימי הממשל הצבאי", מסר מנכ"ל עדאלה, ד"ר חסן ג'בארין.

"רק לאחרונה התברר כי משרד החינוך ממשיך להתייעץ עם גורמי שב"כ, לאחר שכבר נאלצנו לפני שנים לעתור לבג"ץ כדי לעצור את התערבותו במינוי מורים", הוסיף. "אם הממשלה מעוניינת לעצור את התפשטות הקורונה בקרב האזרחים הערבים, עליה לראות בהם כאזרחים שווים. התרענו מתחילת המשבר הזה, כי מרגע שהממשלה מערבת מוסדות ביטחוניים בחירום אזרחי הדרך לדיכוי צבאי ולפגיעה בזכויות אדם בסיסיות היא קצרה".

ארגון "תג מאיר", הפועל נגד פשעי שנאה, אמר כי המהלך נותן לאזרחים הערבים במדינת ישראל תחושה שהם "גיס חמישי". "תזכורת: 30% מהרופאות והרופאים, אחים ואחיות, רוקחים ורוקחות, עובדות ועובדי תחזוקה ומנהלה במערכת הבריאות הם ערבים", מסר. "איזו מחלקה בשב"כ עוקבת אחרי חרדים?".